عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آزادی دریاچه «ام النعاج»

طوفان شدید دریاچه کم عمق«ام النعاج»عراق در شمال شرقی‌شهر «بصره» همچنین اسارت نیروهای اطلاعاتی دشمن به دست رزمندگان مجاهدین عراقی از تیپ 9 بـدر در این منطقه، انگیزه‌های طرح و اجرای عملیات «قدس 4‌» شد.

طوفان،عوارض خشک و کوچک بر سطح دریاچه را کنار زد و دریاچه به «اروند رود» متصل شد. این دریاچه از چند طرف به چندین آبراه و روستا ختم می شود و مساحتی در حدود یکصد کیلومتر مربع را داراست و آب آن از رودخانه‌های واقع در خاک ایران تامین می‌شود.

عملیات قدس4 با چهار هدف انهدام نیروی پدافندی دشمن،آزاد‌سازی 150 کیلومتر مربع از دریاچه و تسلط بر بخشی دیگر از هور الهویزه،گرفتن جای پا برای گسترش عملیات و در اختیار گرفتن جناح از دشمن و نزدیکی به بخشی از خشکی‌های شرق دجله در منطقه‌ای به گستردگی 160 کیلومتر مربع به اجرا گذاشته شد.

این عملیات را نیروی زمینی سپاه پاسداران و مجاهدان و پناهندگان عراقی که در قالب تیپ 9 بدر گرد هم آمده بودند،صورت دادند.

حمله ساعت 24 روز 1مرداد ماه 1364 با رمز«یامحمد رسول‌الله(ص)-الله‌اکبر» در حالی آغاز شد که هواپیماهای «پی.سی.7»عراق روزی یکی ـ دو بار سطح منطقه و دریاچه ام‌النعاج را بمباران ایذایی می‌کردند،ولی دشمن در زمان عملیات کاملا غافلگیرگردید،به گونه‌ای که بی‌سیم‌چی فرمانده عراق تسلیم نیروهای ایران شد.

دشمن نیز پس ازسقوط بخشی از مواضع خود،اقدام به اجرای آتش توپخانه نمود و تردد نیروهای ایرانی را درمنطقه با مشکل روبه‌رو ساخت،اما یک عامل ویژه سبب قطع این گلوله باران شد؛به این صورت که شماری از اسرای دشمن به تقاضای همکاری پاسخ مثبت داده و به پای بی‌سیم آمدند و از ُپست شنود با فرماندهی دشمن در عقبه تماس گرفتند و تقاضای نیرو کردند،اما با تقاضای آنان به علت عدم تسلط عراق بر منطقه عملیات مخالفت شد،ولی در برابر تقاضای قطع آتش به این بهانه که بر سر نیJروهای دشمن ریخته می‌شود،موافقت شده و لحظاتی بعد آتش دشمن قطع گردید وبه دنبال آن تردد نیروهای خودی از سر گرفته شد.این عامل در موفقیت عملیات ایران کمک شایانی را در پی داشت.

طی چهار روزعملیات،1فروندبالگرد،10 فروندقایق،چندین قبضه خمپاره‌انداز وچندین پایگاه شناور منهدم و گردان 2 از تیپ 117 دشمن متلاشی گردید.شمار تلفات دشمن دراین عملیات 336تن کشته و زخمی و اسیر گزارش شده است.

علاوه برآن 5فروند قایق،شماری دستگاه‌های مخابراتی و تعدادی سلاح سبک و مقداری مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد.بزرگترین دستاورد عملیات قدس 4،آزاد‌سازی 160 کیلومتر مربع از منطقه هورالهویزه عراق،دریاچه ام‌النعاج (بزرگترین دریاچه منطقه هور)و 20 پاسگاه آبی دشمن بود.


مشخصات عملیات
نام عملیات: قدس 4
زمان اجرا:1/5/1364
مدت اجرا: 4 روز
تلفات دشمن(کشته،زخمی و اسیر:336 تن)
رمز عملیات: یا محمد رسول‌الله (ص)
مکان اجرا: دریاچه ام‌النعاج در منطقه عملیاتی هورالهویزه ـ محور جنوبی جنگ

ارگانهای عمل کننده:نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مجاهد عراق

 

اهداف عملیات:انهدام نیروهای دشمن، آزادسازی 150 کیلومتر مربع از منطقه هور،گرفتن جای پا برای گسترش عملیات و نزدیکی به بخشی از خشکی‌های شرق دجله

 


سایت ساجد




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 800
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 1 مرداد 1391

فارس:

کتاب«سرگذشت نقـاشی در ایــران» که به تازگی

تـوسط پرویـز بـراتـی منتشـر شده،حـاوی مقدمه و

مطالبی خواندنی درباره نقاشی‌های ایرانی است.

روایت براتی با قصه حضور یک خارجی در لــرستان

شروع میشود که خواندن آن خالی ازلطف نیست:

 




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 695
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 26 تير 1391

5 خاطره از عملیات رمضان

23تیرماه 1361 مردم ایران در حال راز و نیاز و دعا و شب زنده‌داری بودند که رزمندگان اسلام برای تنبیه متجاوز به معشوق لبیک گفتند و مقابل چشمان حیرت زده دشمن،به  27 كیلومتری خاک دشمن رسیدند.رمضان بود.عطش بود.بوی پیکرهای سوخته از میدان مین می آمد و آنان که از دیدار حق محروم ماندند با آب كانال پرورش ماهی و نهر كیتبان و...وضو گرفتند.7400 نفر از نیروی های دشمن را کشتند و یا زخمی کردند و 1315 اسیر گرفتند .

سیدمسعود شجاعی طباطبایی:محور عملیاتی پاسگاه زید،تیرماه 1361،در عملیات رمضان و در گرمای شدید شلمچه،رزمنده‎ پیكر پاک یک شهید را در آغوش گرفته و برای انتقال به پشت جبهه می‌برد.در عكس شیــمردی از قافله عشق مسافر این دیار را در آغوش گرفته است؛انگار ملائک بال‌ خود را زیر پیكر پاک شهید گسترده‌اند و همگی آمده‌اند تا سبک بالی عاشق را در لیلة القدر عملیات رمضان به‌دست قافله‌سالار و امام شهدا برسانند.

این جاذبه عشق است كه قطرات خون امام خودرا درگذر زمان همچون ستارگان در دل كهكشان پاشیده است و ره‎جویان عشق،چه زیبا این مسیر را دریافتند و راه قبله نور را با كلمات امام راحل فهمیدند و قدم در وادی شهادت گذاشتند.ای هم‎سفران معراج حسین،شما برگزیدگان تاریخ خدایید و از این روست كه حسین شما را در معراج عشق پذیرفته است.راز این انتخاب را كسی خواهد فهمید تا بال در بال كبوتران حرم اُنس بیفكند و چه زیبا توانستید در این معنا غوطه‎ور شوید.كلام برای درک این معنا عاجز است و بازكننده این راز،تنها سكوت است و نه كلام.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 697
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 25 تير 1391

 

پس از فتح خرمشهر و مشخص شدن ناتوانی عراق در جنگ با ایـران و تصویب قطعنامه 514 توسط شورای امنیت،طرح‌ریزی عملیات رمضان باهدف تنبیه متجاوز و ضربه زدن بر قوای انسانی و نظامی رژیم بعث عراق انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر،دفاع مقدس برای رزمندگان و ایثارگران و جانبازان پر از خاطرات شیرین و تلخ است به‌خصوص شب‌های عملیات یا ایام خاصی مانند نوروز،ماه محرم،صفر و رمضان.

بیست‌و‌یکم ماه مبارک رمضان برای رزمندگان نه تنها یکی از شب‌های قدر است بلکه یادآور عملیات حماسه آفرین رمضان نیز هست.

در این روزها یاد و خاطره شهدای عملیات رمضان را گرامی می‌داریم که به تأسی از مولایشان امیرمؤمنان حضرت علی(ع) با غلتیدن در خون خویش سرانجام زندگی دنیوی‌شان را با شهادت رقم زدند.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 675
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 25 تير 1391

احمدمتوسليان در سال 1332 درمحله امام‌زاده سيد اسماعيل خيابان مولوى تهران ديده به جهان  گشود و درسال 1357 به جرم فعاليت عليه رژيم پهلوی در لرستان دستگير شده و به زندان مخوف فلک الافلاک خرم‌آباد منتقل شد.

تهران - سال 1332

سايه سرد و سربى كودتاى ساخته و پرداخته مثلث شوم سيا،اينتليجنت سرويس و پنتاگون،بر آسمان آفتابى قلب‌الاسد ايـرانِ شورشگر،حكمفرما شده است.

بازيگران اصلى خيمه‌شب‌بازى ننگين"عمليات آژاكس"با نام مستعارقيام ملى 28 مرداد يعنى؛"كيم روزولت،ژنرال نورمن شوارتزكف و اردشير زاهدى "به پشت صحنه خزيده‌اند و اينک،صحنه سياست كشور،جولانگاه قدّاره ‌بندان دار و دسته شعبان بى‌مُخ‌ها،چكمه‌پـوشانِ حكومت نظامى سپهبد زاهدى‌ها و زنان آزاده! شاه‌پرست از قماش پرى آژدان‌قـزى‌ها شده است.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 778
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 21 تير 1391

جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی

 

غزوه بنی نضیر

 

چکیده

بنى المصطلق نام قبیله ‏اى بود که در بیابانهاى حجاز سکونت داشتند و مانند سایر قبایل عرب از راه دامدارى،زراعت و تجارت روزگار مى‏ گذرانیدند.این قبیله درجنگ احد جزء همدستان قریش بودند و آنها را یارى کردند،مطابق مشهور در شعبان سال ششم هجرت به حضرت محمد(ص) خبر رسید که رئیس این قبیله - حارث بن ابى ضرار - لشکر و ساز و برگ جنگى تهیه کرده و تصمیم دارد بزودى به مدینه حمله کند.

پیغمبر اسلام با شنیدن این خبر دستور بسیج لشکر را داده و ابو ذر غفارى را در مدینه منصوب فرمود و خود با سربازان اسلام حرکت کردند.و در جایى به نام‏«مریسیع‏»به دشمن برخورد کرده و حمله از دو طرف شروع شد.

بنى المصطلق پس از اینکه ده تن کشته دادند،تاب مقاومت نیاورده فرار کردند و اموال آنان که دو هزار شتر و پنج هزار گوسفند بود بهره مسلمانان گردید و زنان و کودکانشان نیز به دست آنان اسیر گشتند.

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 756
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 19 تير 1391

 

نـوزدهم تيـرماه سالــروز عمليات قدس 3
  

نفـوذ و ضربه به خط دشمن موقعیت منطقه عملیاتی «قدس3» از سوی دشمن به بلندی های «مین منصور» و در میان افراد محلی به «فره سیاه» مشهور است.این منطقه در محور عمومی دهلران طیب در غـرب رودخانه «میمه» قراردارد و دارای تعدادی تپه و بلندی است.

بلندی 208 به سبب اشراف آن بر غرب رودخانه میمه شهرت و اهمیت ویژه ای در هر دو سوی نبرد داشت.دشمن پس از شكست در عملیات بیت المقدس و عقب نشینی سراسری خود كه به آزادی خرمشهر انجامید،بخشی از بلندیهای مرزی جبهه میانی را در اشغال خودنگه داشت تا دید و اشراف كافی بر منطقه عمومی دهلران داشته باشد.طراحی عملیات قدس 3 بر همین اساس و به تناسب راهكارهای موجود در منطقه از دو محور صورت گرفت.

رزمندگان در ساعت 02:45  دقیقه با مداد روز 20تیر 1364 با رمز «یا امام جعفرصادق(ع)» به طور همزمان حمله خود را آغاز كردند.سرعت عمل نیروهای خودی چنان بود كه در همان لحظات نخست،نزدیک به 70 تن از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند.نیروها با رعایت اصل غافلگیری و استتار شب،به قرارگاه دشمن در عقبه خط آنان حمله برده و كابلهای برق و مخابرات خط اول آنان را قطع كردند.بدینصورت ارتباط نیروهای دشمن با عقبه خود به منظور خبـردهی و پشتیبانی مختل شد.از آنجا كه هدف این عملیات صرفا نفوذ و ضربه زدن به یگان های دشمن بود،لذا نیروها حتی الامكان از غنیمت گرفتن و انتقال اقلام دست و پا گیر،خودداری كردند و تلاش نمودند تا اساسا امكانات دشمن را منهدم سازند.

 

 


     

 

پس از اجرای موفق عملبات و سرزدن سپیده صبح،دستور عقب نشینی و بازگرد نیروها ی خط شكن به خطوط پیشین صادر شد.دشمن نیز كه با توجه به قطع كابلهای ارتباطی و مخابراتی خود از اهداف این عملیات غافل بود،به طور همه حانبه اقدام به پاتک بر روی بلندیهایی كه از نیروهای ایرانی خالی شده بود كرد و طبیعتا از این ضد حمله سودی نجست.
همزمان با عملیـات قـدس 3،عملیات دیگری تـوسط نیــروی زمینی ارتش در منطقه عملیـاتی «شهرانی»،به منظور باز پس گیری مناطقی كه به تازگی در اشغال دشمن در آمده بود،صورت گرفت.این یورش سبب شد كه تـوجه فرماندهان عراقی به آن محمور معطوف شود،بنابـراین میتوان گفت كه عملیات نیـروهای ارتش به نوعی پشتیبانی عملیات قدس 3بود.

دراین حمله 15دستـگاه خـودروی ایفا(كامیـون)،4دستگاه تانک،15دستگاه خمپاره انداز،10زاغـه  مهمات،مقـر گردان 1 و 2 از تیپ 805 و پمپ بنـزین قرارگاه دشمن درمنطقه منهدم شد.

ضمن آنكه 1470 تن ازنیروهای دشمن كشته و زخمی شده یا به اسارت نیـروهای عمل كننده خـودی در آمدند.

علاوه بر این،چندین دستگاه بی سیم و سیستم های مخابراتی و شماری سلاح سبک و نیمه سنگین از دشمن به غنیمت گرفته شد.

 

نام عملیات: قدس 3 (انهدامی(
20
زمان اجرا: /4/1364
مدت اجرا: یک روز
تلفات دشمن (كشته،زخمی و اسیـر):1470نفر
رمز عملیات: یا امام جعفرصادق(
مكان اجرا: منطقه عمومی دهلران - طیب،در جبهه میانی جنگ
ارگانهای عمل كننده:رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی
اهداف عملیات:نفوذ و ضربه زدن به یگانهای دشمن



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 705
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 19 تير 1391

 

 

 

 

shahid اس ام اس هفته ی دفاع مقدس

 

یاد و خاطره شهیدان گرامی باد

 

عشق یعنی یک استخوان و یک پلاک

سالهای سال تنهای تنها زیر خاک...

.

چشم پاک دختری از جمله‌ای تر مانده است

چشم‌های پاکش اما خیره بر در مانده است

روی دیوار اتاق کوچک تنهایی‌اش

عکس بابایش کنار شعر مادر مانده است...

.

باز هم در دل جنون آغاز شد / زخم میدانهای مین ابراز شد

باز هم مجنون لیلایی شدیم / بعد عمری باز شیدایی شدیم...

.

باید بهشتی وار در راه خدا رفت / اینگونه در راه حسین سر جدا رفت

باید چو چمران رفت تا اوج رهایی / در باغ آتش سوختن همچون رجایی...

.

روییده ز تربت شهیدان،گل سرخ / پیغام شهید است به دوران،گل سرخ

تا جان دگر فدا کند رهبر را / روییده هزار باغ و بستان،گل سرخ...

.

رفت و برنگشت و این رسم روزگار ماند

چشم جــاده ها هنوز،محو در غبار ماند

این همه شب است و باز،این همه حضور تلخ

فصـل‌هــــای محکـــم خـالــی از بهــار مانـد...

.

ای روشنای خانه امید،ای شهید

ای معنی حماسه جـاوید،ای شهید

چشم ستارگان فلک از تو روشن است

ای برتـر از سـراچه خـــورشید ای شهید

.

ای شهیدان،عشق مدیون شماست / هرچه ما داریم از خون شماست

ای شقایق ها و ای آلاله ها / دیدگانم دشت مفتون شماست...

.

شهادت را نه در جنگ،در مبارزه می دهند

ما هنوز  شهادتی بی  درد  می طلبیم

غافل که شهادت را جز به اهل درد نمی دهند...

.

دید در معــرض تهدیـد دل و دینش را

رفت با مرگ خود احیا کند آیینش را

رفت و حتی کسی از جبهه نیاورد به شهر

چفیـه و قمقمه اش کولــه و  پـوتینش را...

.

رفتن به جهاد نفس راهی است بزرگ / از جبهه گریختن گناهی است بزرگ

ما بر سر پست انقلابیم اکنون / خفتن سر پست اشتباهی است بزرگ...

.

کبوتر و دو پلاک و دو ساک خالی تو / دلم دوباره گرفته زبی‌خیالی تو

تو التماس نگاه کدام پنجره‌ای / که نقش بسته نگاهم به طرح قالی تو...

.

سری که هیچ سرآمدن نداشت،آمد / بلند بود ولیکن بدن نداشت آمد

بلند شد سر خود را به آسمان بخشید / سری که بر تن خود، خویشتن نداشت آمد...

.

گمنامی تنها برای شهرت پرستان درد آور است،

وگرنه همه اجـرها در گمنامیست.

محکمه خون شهدا محکمه عدلیست که ما را در آن به محاکمه می کشند...

.

ای دوست به حنجر شهیدان صلوات / بر قامت بی سر شهیدان صلوات

خدا میداند اگر پیام شهدا و حماسه های آنها را به پشت جبهه

منتقل نکنیم گنه کاریم...

.

شکر  لله شیعه ای نامی شدیم / اهل جمهوری اسلامی شدیم

از خمـینی درس عشق آموختیم / در تنور جنگ و جبهه سوختیم

بیعتی کردیم با سید علی / راه حق در قول و فـعلش منجلی...

.

چفیه‌ی من بوی شبنم می‌دهد / عطر شب‌های محــرم می‌دهد

چفیه‌ی من،سفره‌ی دل می‌شود / جمعه،با مهدی،مقابل می‌شود...

.

در سینه‌ام دوباره غمی جان گرفته است

«امشب دلم به یاد شهیدان گرفته است»

تا لحظه‌ای پیش دلم گور سرد بود

اینک به یمن یاد شما جان گرفته است

.

تا کی دل من چشم به در داشته باشد؟ / ای کاش کسی از تو خبر داشته باشد

آن باد که آغشته به بوی نفس توست / از کوچه ما کاش گذر داشته باشد...

.

ای دشمن حق ما دلیــر و حق پرستیـم

برگرد ! تا سربند یا زهـرا (س) نبستیم...


 

ای شهید

 

ای روشنای خانه امید،ای شهید

ای معنی حماسه جاوید،ای شهید

چشم ستارگان فلک از تو روشن است

ای برتر از سراچه خورشید  ای شهید

«زهره» به نام توست غزلخوان آسمان

با یاد توست مشعل «ناهید» ای شهید

«قد قامت الصلاه» به خون تو سکه زد

در گسترای ساحت تحمید ای شهید

تیغ سحر ز جوهره خونت آبدار

گشت و شکست لشکر تردید،ای شهید

آئینه‌دار خون تو اند آسمانیان

رنگین‌کمان به شوق تو خندید ای شهید

ایمن شدند دین و وطن تا به رستخیز

فارغ شدند زآفت تهدید،ای شهید

در فتنه‌خیز حادثه‌ها جان پناه ماست

بانگی که در گلوی تو پیچید،ای شهید

صرافی جهان ز تو گر نقد جان گرفت

جام شهادتش به تو بخشید،ای شهید

نام تو گشت جوهر گفتار عارفان

«عارف»زبان گشوده به تأکید،ای شهید

کتاب حماسه های همیشه


 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 717
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 19 تير 1391

 

ما تا آخر ایستاده ایم...

 

 

 

تو می آیی

 

 

 

  شهیدان نیز باز میگردند  

 

 

 

 

 

و آوینـی روایت می کند

 

  

  فتح نهایـی را...

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 18 تير 1391

 

 

 

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی،مشهور به «نوبختی»،«روحی» و گاهی«قمی»،در قرن سوم هجری به دنیا آمد و بیست و یک سال نائب سوم حضرت حجت بن الحسن مهدی "عجل‏الله تعالی فرجه‏الشریف "بوده است.

 خاندان نوبختی

نوبختیان از خاندان‏هاى اصیل ایرانى بوده و همواره همنشین و همراه خلفای عباسی بودند. ایشان در اثر قدرت سیاسى،تـوان اقتصادى و شایستگى‌هاى علمى،پایگاه اجتماعى مناسبى داشتند که با تکیه بر آن،در پیش‏برد تفکّر شیعى و حمایت از شیعیان نقش اساسى داشته ‏اند.

نایب سوم

در سال 305 قمری پس از وفات محمد بن عثمان و توسط خود او به طور رسمی به عنوان نایب امام زمان(عج)معرفی شد.

حسین مردی مورد اطمینان و مورد احترام تمام فرقه ‏های اسلام بود.چنانچه از محمد بن عثمان نقل شده است در جواب شیعیانی که از او سؤال کردند بعد از ایشان چه کسی نائب حضرت حجت خواهد بود،پاسخ داده است:«ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی جانشین من خواهد بود،او نماینده بقیة الله و رابط بین شما و آن حضرت خواهد بود.او وکیل و مورد اطمینان است و از هر جهتی امین است در کارهایتان به او مراجعه نمائید و در گرفتاری ‏هایتان به او اعتماد کنید،من مأمور بودم که این مسئله را به شما ابلاغ کنم که کردم...».

حبس نائب امام زمان (عج)

حسین‏ بن روح نوبختى پنج سال از عمر بابرکت خود در زمان نیابت خاص حضرت حجت ـ عجل ‏الله تعالی فرجه‏الشریف ـ یعنی از سال 312 تا 317 قمری را در زندان«مقتدر»خلیفه عباسى، به سر برده است.

در طول بیست و پنج سال خلافت مقتدر،دوازده وزیـر انتخاب شدند که بعضى دو یا سه بار به وزارت رسیدند.در این سال‏ها،مصادره‏ اموال به قدرى رایج بود که ابوالحسن‏ بن فرات،که سه بار وزارت مقتدر را به عهده داشت،دیوان مخصوصى براى درآمدهاى مصادره‏ اى ایجاد کرد و پذیرفت که از این اموال،روزانـه،مبلغى به خلیفه و مـادر و فـرزندانش بپـردازد.در این زمان،مقام وزارت به کسى داده مى‏ شد که قبول می‏کرد نیاز مالى حکومت را برآورد.علت دستگیری حسین بن روح نیز همین امر بود که ایشان قبول نکرد وجوهات شیعیان را به دیـوان حکومتی بدهد.به همین دلیل توسط مقتدر عباسی حاضر شد حدود پنج سال به زندان برود.

  
زندگی مخفی

حسین ‏بن روح پس از انتصاب به نیابت خاص امام ـ عجل ‏الله تعالی فرجه‏ الشریف ـ مجبور شد مخفى شود.در طول دوران اختفاى وى شلمغانى،رابط او با مردم بود.ولى شلمغانى مدتى بعد به افکار حلولى و غلو گرایش یافت و در نتیجه حسین ‏بن روح او را از مقامش بر کنار کرد.

وفات

حسین بن روح نوبختی در ۱۸ شعبان سال ۳۲۶هجری قمری از دنیا رفت.قبر این شخصیت بزرگوار در محله‌ نوبختیه در بازار عطاران یا شورجه بغداد می ‏باشد که هم ‏اکنون زیارتگاه شیعیان مشتاق حضرت حجت بن الحسن العسکری "عجل‏الله تعالی فرجه‏الشریف" است.

 

   

منابع:

خاندان نوبختی:عباس اقبا،تهران،انتشارات ظهوری

آخرین امید:داود الهامی،قم،مکتب اسلام

 

تاریخ اسلام:شماره سیزدهم

 

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 762
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 18 تير 1391

12تیـر سالروز سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان متجاوز آمریكا

جنایتی که هرگز التیام نخواهد یافت

در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی،هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود،بر فراز آبهای خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آبهای خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما درزمانی که ایران در نبرد با متجاوزین بعثی که مورد حمایت شرق و غرب قرار داشت با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند.


در میان سرنشینان هواپیما،66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند.ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی،در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با ملت بزرگ ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه های جنگ بود.


پس از سقوط این هواپیما،مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی،دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند.اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته ترین سیستم های راداری و رایانه ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز،مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام،کاملاً خصمانه بوده است.

با این حال مقام های آمریکایی پس از چندی،در توهینی آشکار به ملت ایران،مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام نمودند.به هر تقدیر،این جنایت نیز در کنار جنایات بی شمار دولت آمریکا،در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد و لکه ننگ دیگری بر تارک آن جنایت پیشگان نقش بست

 

"روحشان شاد٬راهشان پر رهرو باد"



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 661
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : دو شنبه 12 تير 1391




اين عمليات درجبهه شمالی منطقه استان دهوک توسط سپاهيان قرارگاه رمضان آغازشد.

دستاوردها:

عمليات ظفــر با انهدام تاسيسات نظامی و تاسيسات انتقال بـرق سد دهوک و چند مركز

دولتی عراق به پايان رسيد.

 

شرح عمليات:

 

عمليّات ظفر4 در تاريخ 1366/8/28،با رمزمبارک«يا‌رسول‌الله(ص)»به تلافی شرارتهای رژيم عراق دربمباران مناطق غيرنظامی بـويـژه بيمارستان شهر دهوک و با هدف انهدام تأسيسات اقتصادی و نظامی دشمن در منطقه عمليّاتی استان دهوک آغاز میشود.

رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان،متشكل از تكاوران گردان ويژه شهادت ومبارزين حزب دمكرات كردستان و پشتيبانی آتشباری پرحجم در عمق 250 كيلومتری خاک عراق به مواضع نيروهای بعث يورش می برند و مقر تيپ 119پياده مستقر در شهر دهوک كه حفاظت و هدايت پايگاههای اطراف شهر را به عهده داشت،پس از كشته و زخمی ‌كردن 300نفـر از دشمن به كلی منهدم می كنند.

رزمندگان پس از ورود به شهر دهوک ساختمان پليس و مركز مخابرات آن را به ميزان 40 درصد منهدم می كنند.چهار كارخـانه نيـز كه مايحتاج بعثيان را تأمين می كردند،دچار خسارات عمده می شوند.در جريان اين عمليّات تأسيسات انتقال برق در 6 كيلومتری شمال غربی شهر و يک پارک موتـوری دشمن هدف قرار می گيرد و به آتش كشيده میشود.رزمندگان با مسدود كـردن جاده ترانزيتی دهوک به تركيه(به مدت 9ساعت)كاميونهای حامل سوخت را به آتش می كشند.

با ادامه عمليّات،مركز گردان حفاظت جاده بغداد ـ تركيه گلوله‌باران و بر اثر آن ده پايگاه منهدم میشود و 70تن به هلاكت می رسند.مراكز اقتصادی شهر سهيل نيز از حملات رزمندگان مصون نمیدانند و متحمل خسارات زيادی می شوند.

 

نتايج عمليّات

 

انهدام مقر تيپ 119 پياده عراق مستقر در دهوک.
انهدام تأسيسات انتقال برق سدّ دهوک به ميزان 60 درصد.
انهدام 10 پايگاه حفاظتی جاده ی بغداد ـ تركيه.
انهدام مركز پست و تلگراف،يک پمپ بنزين،مقر پليس و مخابرات به ميزان 40 درصد.
مسدود كردن موقت جاده ترانزيتی عراق ـ تركيه.

تعداد كشته و زخمی دشمن:

بيش از 400 نفر.





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 777
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 11 تير 1391


از جاذبه های معروف و طبیعی این شهر که هر زمستان شاهد علاقه مندان به ورزش های زمستانی همچون اسکیت و هاکی است، کانال ردیو است که اولین میراث جهانی آن نیز به شمار می‌رود....

 

شهرهایی که 30 درجه زیر صفر برایشان عادی است!

نیمه دوم سال خورشیدی برای بسیاری از کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند، سردترین ماه های سال است. به همین دلیل اگر قصد سفرهای خارجی دارید باید بدانید کدام پایتخت ها سردترین هوا را دارند. اما واقعا کدام شهرها هستند که سردترین آب و هوا را در زمستان دارند؟

همان طور که خورشید و گرما برای بسیاری از شهرها یک نعمت خدادادی برای جذب گردشگر است، برای خیلی از شهرها هم برف و سرما جاذبه گردشگری به شمار می‌رود به ویژه برای کشورهای عرب و حاشیه خلیج فارس که خیلی های شان هرگز برف را ندیده اند، برای کسانی که در شهرهای نزدیک به استوا زندگی می‌کنند و همین طور برای کسانی که علاقه مند به اسکی و برف بازی هستند.جا به جایی گردشگران در بین مردمان دو نیمکره نیز همیشه بوده و هست. وقتی که در نیمکره شمالی زمستان است در نیمکره جنوبی هوا دلچسب و گرم است و برعکس همین امر باعث می‌شود خیلی ها که وسط تابستان هوس برف بازی می‌کنند از نیمکره جنوبی به کشورهای نیمکره شمالی سفر کنند.

اما واقعا کدام شهرها هستند که سردترین آب و هوا را در زمستان دارند؟ در این نوشتار 10 پایتخت سرد دنیا را معرفی می‌کنیم:

 

1 – آستانه، قزاقستان

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)

 

این شهر که از سال 1997،عنوان پایتختی خود را از آلماتی گرفته است اگرچه به دلیل معماری منحصر به فرد خود شهرتی جهانی پیدا کرده اما دمای منفی 52 درجه آن نیز،سرمای زایدالوصفی را نصیب آن کرده است.ساختمان هایی همچون کاخ صلح، کاخ ریاست جمهوری آکاوردا یا مسجد نور آستانه که معمولا در مسیر هر بیننده ای قرار دارند از جمله بناهای معروف این شهر به شمار می‌روند. بنای 105 متری بی ترک (Bayterek) و برج دیده بانی آن سمبل این شهر بوده و به گفته ای داستانی – افسانه ای و تاریخی از درخت زندگی، پرنده افسانه ای شادی و تخم مرغ را در خود جای داده است.

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)

 

 

2 – اولانباتور، مغولستان

شهر اولانباتور که دمای آن در زمستان به 49 درجه زیر صفر نیز می‌رسد، در ساحل رودخانه تول قرار گرفته و دور تا دور آن را چهار کوه مقدس با جنگل هایی از درختان کاج به هم تنیده با سراشیب های شمالی و دامنه های چمنزار جنوبی پوشانده است.

تابستان های این شهر گرم است اما زمستان هایی بسیار خشن داشته به نحوی که حتی محلی های عادت کرده به این آب و هوا نیز مجبور به پوشیدن پوستین های مخصوص از جنس پشم شتر می‌شوند.

 

 

3 – منیسک، بلاروس

شهر منیسک برخلاف دمای منفی 40 درجه زمستانی خود به داشتن مردمانی خون گرم شهرت دارد.خیابان های تمیز،پارک های پردرخت و خیابان هایی که به لطف کم بودن گردشگر همواره خالی است.با این وجود مملو از جاذبه هایی است که مورد طبع تمام بازدیدکنندگان فرهنگی به شمار می‌رود.سیرک منیسک از جمله مکان هایی است که ارزش یک بار دیدن را داشته و به خصوص محل خوبی برای تفریح کودکان به شمار می‌رود.گذشته از تمام این ویژگی ها، ارزان بودن خدمات و هزینه های تفریحی این شهر نسبت به اکثر شهرهای اروپایی، موضوعی است که تا حد بسیار زیادی یخ دمای زیر صفر آن را برای گردشگران آب می‌کند.

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)

 

4 – اوتاوا، کانادا

سردبودن اوتاوا و دمای منفی 37 درجه این شهر، شهروندان آن را همچون دیگر نقاط کانادا به سمت یک ورزش معروف زمستان به نام هاکی روی یخ سوق داده است.

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)

 

از جاذبه های معروف و طبیعی این شهر که هر زمستان شاهد علاقه مندان به ورزش های زمستانی همچون اسکیت و هاکی است، کانال ردیو است که اولین میراث جهانی آن نیز به شمار می‌رود. کانالی که از شهر گذشته و به بزرگ ترین میدان یخ بازی طبیعی جهان تبدیل شده است.

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)

 

 

5 – هلسینکی، فنلاند

پایتخت سرد فنلاند را طبیعتی از دریا و مجمع الجزایر وسیع دربر گرفته و به این شهر چهره های آمیخته از ظاهر شهری شیک و با طبیعتی زیبا و جذاب داده است. پایین آمدن دمای این شهر تا منفی 33 درجه در اواسط ماه زمستان این فرصت را برای علاقه مندان ورش های زمستانی به وجود می‌آورد تا روی سطح یخی آن، به جست و خیز بپردازند.

پارک مرکزی این شهر، مکانی است که تمام دوستداران ورزش های زمستانی، فرصت یادگیری و انجام این فعالیت ها را در آن پیدا می‌کنند.

 

6 – بخارست، رمانی

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)


اگرچه بخارست زمستان سرد و زیبایی دارد اما جمعیت گردشگران را بیشتر اوقات باید در فصل بهار هنگام آب شدن یخ ها مشاهده کرد.زمستان این شهر منفی 32 درجه دما دارد با این وجود، این «پاریس کوچولوی» اروپا، به جای جاذبه های زمسانی،مخلوطی از معماری نئوکلاسیک،برج های کهن رومیو ساختمان های عصر کمونیست را به گردشگران نمایش می‌دهد که همواره به این سبک به فریفتن آنها می‌پردازند.

از نکات مهم این شهر، همچون لقب آن،ارزانی خدماتی است که در مقایسه با شهر پاریس بسیار مقرون به صرفه تر است.

 

7 – ویلینوس، لیتوانی

شهر ویلینوس که در سال 2009، عنوان مرکز فرهنگی اروپا را نیز یدک می‌کشید، از جمله شهرهای اروپایی محسوب می‌شود که دارای ویژگی های لازم برای گذراندن تعطیلات آخر هفته گردشگران است.

تنها در فاصله کمی‌ از شهر، علاقه مندان به اسنوموبیل، فرصت سواری روی این دستگاه های برف شکن را به دست آورده و می‌توانند در مسیرهای جنگلی و میادین برفی آن سواری کنند.

دریاچه آن که به لطف دمای منفی 30 درجه محیط، کاملا منجمد می‌شود بهترین مکان برای ماهی گیری و کباب ماهی پس از یک سواری اسنوموبیلی بلندمدت است

از دیگر ویژگی های گردشگری این شهر امکان همراه شدن گردشگران با ساکنان محلی دهکده های اطراف و سپری  کردن یک شب در میان برف و درخت و سرما است.

 

8 – تالین، استونی

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)


شهر تالین که در این فصل از سال، همچون ویلینوس به دمایی منفی 30 درجه می‌رسد، با دهکده باستانی قرون وسطایی خود و سرزمین هایی سفید و پوشیده از برف به جذب گردشگر می‌پردازد. تنها بخش خطرناک این شهر، حضور جمعیت گوزن های قطبی آن است که احتمال ایجاد مزاحمت هایی گاه جدی را برای گردشگران به وجود می‌آورد.

 

9 – نوک، گرینلند

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)

 

شهر منفی 5/29 درجه ای نوک با چهره یخی و زیبای خود که ابتدای آن را دربر گرفته به یکی از منحصر به فردترین پایتخت های جهان تبدیل شده است. بازدیدکنندگان این شهر می‌توانند برای دیدن سرزمین پوشیده از یخ آن با بالگرد روی این شهر پرواز کرده و به مشاهده ویرانه های نورس (Norse) یا جست و خیزهای وال های شناور در خطوط ساحلی آن بپردازند. موزه ملی این شهر که در محله قدیمی‌ نوک قرار دارد، بهترین مرکز برای شناخت بهتر گذشته یخ زده گرینلند و طبیعت خیره کننده امروز آن است.

 

 

10 – ورشو، لهستان

حرص و ولع شهر در به خدمت گرفتن فرهنگ، تقریبا نیمی‌ از جاذبه های فرهنگی اروپا را در آن قرار داده است. موزه ها، گالری ها و مناطق تاریخی، مناظر و محیط های فرهنگی همچون کاخ فرهنگ و علم که یکی از بلندترین بناهای به جای مانده از مکتب معماری دوره استالین در لهستان است به این شهر ویژگی خاصی بخشیده است. ویژگی که حتی در دمای 29 درجه زیر صفر این شهر هم یخ نمی‌زند.

 

سردترین پایتخت های جهان! (+عکس)

 

 

از جاذبه های گردشگری ورشو می‌توان به معدن نمک ویلیچکا، قلعه واول و کلیسای جامع کراکوف، کنال البلاگ، خانه وارونه و کوه های پیه نی نی و رودخانه دوناجک اشاره کرد.

 

 

منبع: 7sobh.com


 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 740
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 8 تير 1391

 

روستای مریان در شهرستان زیبـــای تالش قرار دارد.

روستای تاریخی مریان در شهرستان تالش و در 143 کیلومتری رشت قرار دارد.این روستا از سمت جنوب به مناطق جنگلی می‌رسد و میتوانید در کنار دیدن روستای مریان از مناظر زیبای جنگل هم لذت ببرید.

یکی از دیدنی‌های تاریخی روستا گورستان باستانی آن است که کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی و سندی است بر اینکه از گذشته‌های دور مردمی در این منطقه زندگی میکرده‌اند. ورها دخمه‌ه‏ای چند طبقه و سنگچین شده هستند و بنابر روایتی مردگان این گورستان با وسایل زندگی خود در گورها دفن شده‌اند.

کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی را ببینید +عکس

حمامی قدیمی که متعلق به یکی از دوره‌های صفوی یا قاجاری است هم در روستا قرار دارد. دیدن حمام روستا را از دست ندهید.

مریانی‌ها به آذری و تالشی سخن می‏‌گویند و تقریبا همه‌شان به دامداری،باغداری،مرزعه‌داری و ساخت صنایع دستی مشغول روزگار می‌گذرانند.باغ‌های انبوه مریان درخت‌های زردآلو، سیب، به و گلابی دارد و زنان روستایی گلیم،جاجیم می‌بافند.

  کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی را ببینید +عکس

خانه‌های روستا در منطقه کوهستانی قرار دارند و بنابراین ساختار آنها با باقی مناطق استان متفاوت است؛خانه‌ها با سنگ و چوب ساخته شده‌اند.درهای خانه‌ها کوچک است تا سرما به داخل خانه نفوذ نکند.

روخانه کرگانرود هم در روستا قرار دارد.شکوه رودخانه پرآب و رنگ‌های پاییزی درختان جنگل پوشیده شده با مه مناظر رویایی را می‌سازند.مردهای روستا هر سال در جشنواره سوارکاری و کشتی شرکت می‌کنند و کودکان روستا هنوز هم به انجام بازی‌های محلی علاقه دارند.

  

کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی را ببینید +عکس

  مراسم شب یلدا با رسم‌های ویژه ای در روستا برگزار می‏‌شود.اهالی مریان معتقدند برای برطرف شدن ماه و خورشید گرفتی یا بندآمدن باران باید بر ظرف‌های مسی بکوبند.در سفر به مریان حتما شنیدن صدای نواختن نی چوپانان و آوازهای محلی تالشی را تجربه کنید.

قلعه نصوری  

آبگوشت شوربا،آبگوشت قورمه،ترش آش و آش رشته از غذاهای محلی روستا هستند و  راه دسترسی به مریان از شهر هشتپر است. 

قلعه نصوری

 

 

bornanews.ir

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 682
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 8 تير 1391

 

http://www.salmas-ag.ir/portals/salmas-ag.ir/89/24_890406_L600-7966.jpg

روز هفتم تیــر 1360 بر اثر انفجار بمب نیــرومندی در سالن اجتماعات حـزب جمهوری اسلامی آیت‌الله سید‌محمد‌ حسینی بهشتی رئیس دیـوان عالی کشور همراه با دهها تن از شخصیتهای سیاسی و مذهبی کشور به شهادت رسیدند.این حادثه از جمله اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق ـ‌ منافقین ـ در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب محسوب می‌شود.شهید بهشتی در اجلاس دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی همراه با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات دولتی از جمله معاونین وازرتخانه‌ها در حال تبادل نظر با یکدیگر در زمینه مشکلات کشور بودند.
حادثه هفتم تیر شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست جمهوری و یک ماه قبل از فرار وی و مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین خلق به فرانسه صورت گرفت.سه روز قبل از وقوع این حادثه،محمد جواد قدیری عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر [1] به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.[2] او روز ششم تیر نیز مجدداً به بعضی متهمین دستگیر شده سازمان تأکید کرده بود که فردا یعنی روز 7 تیر 1360، کار نظام اسلامی تمام است.[3]

http://dl.aviny.com/Album/defa-moghadas/Shakhes/sh-beheshti/kamel/78.jpg

در جلسه روز هفتم تیر پس ازتلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه، شهید بهشتی،آغاز سخن نمود.بحث روز درباره تورم بود اما عده‌ای از حاضران مجلس خواسته بودند که راجع به انتخابات ریاست جمهوری نیز بحث شود.[4] شهید بهشتی نیز در این زمینه سخنانی ایراد کرد و براساس نوار ضبط شده از اظهارات ایشان،آخرین جملات مشارالیه در لحظات قبل از انفجار چنین بود:
«...ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برایمان مهره سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند.تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند و...»[5]
عامل انفجار هفتم تیر،فردی به نام محمد‌رضا کلاهی دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بود که پس از پیروزی انقلاب به سازمان مجاهدین خلق پیوست و با حفظ این عضویت،ابتدا پاسدار کمیته انقلاب اسلامی خیابان پاستـور شد و بعد با هدایت سازمان،به داخل حـزب جمهوری اسلامی راه پیدا کرد.او در حزب ارتقاء یافت و مسئول دعوت‌ها برای کنفرانس‌ها و میزگردها و جلسات شد.ضمن آنکه مسئول حفاظت حزب نیز گردید.

او بمب را با کیف دستی خود به داخل جلسه حزب جمهوری اسلامی واقع در نزدیکی چهار راه سرچشمه تهران انتقال داد و دقائقی قبل از انفجار،از ساختمان حزب خارج شد.پس از انفجار نیز مدتی در منزل یکی از اعضای سازمان متبوع خود مخفی شد و نهایتاً از طریق مرزهای غربی کشور به عراق منتقل گردید.او در عراق با یکی از اعضای سازمان ازدواج کرد.اما در 1370 در فهرست اعضای «مسئله‌دار» سازمان قرار گرفت،در 1372 از سازمان جدا شد و در 1373 از عراق رهسپار آلمان گردید.
در فاجعه هفتم تیر علاوه بر شهید ‌آیت‌الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور،72نفر دیگر از جمله 4 وزیر،چند معاون وزیر،27 نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

امام خمینی در پیامی که به این مناسبت انتشار دادند،فرمودند«این کوردلان مدعی مجاهدت برای خلق،گروهی را از خلق گرفتند که از خدمتگزاران فعال و صدیق خلق بودند.» [6]

امام تأکید کردند «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.»[7]

 

نمای بیرون آرامگاه شهدای 7 تیر

 

نمای داخلی آرامگاه شهدای 7 تیر

 

پی‌نویس‌ها:
1. در جریان حادثه انفجار مسجد ابوذر که روز قبل از فاجعه هفتم تیر به وقوع پیوست آیت‌الله سید علی خامنه‌ای از ناحیه کتف راست مصدوم شد و رگها و اعصاب دست راست وی نیز قطع شد.برای آگاهی از جزئیات این حادثه به مقاله مستقلی تحت عنوان انفجار در مسجد ابوذر تهران در سایت مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی مراجعه شود.
2. سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام،مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی،ج 2،ص 593.
3. سازمان مجاهدین خلق، همان.
4. جلسه حزب جمهوری اسلامی 25 روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.در این انتخابات که روز دوم مرداد 1360،پنج روز قبل از فرار بنی‌صدر برگزار شد، محمد‌علی رجائی به عنوان دومین رئیس‌جمهور اسلامی ایران برگزیده شد.
5. روزها و رویدادها،انتشارات پیام مهدی(عج) بهار 1379،ص 184.
6. صحیفه امام، ج 15،ص 2.
7. صحیفه امام،همان،ص 3.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 686
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 7 تير 1391

 

انهدام تاسیسات نظامی و اقتصادی یکی از مهمترین

مراکز پشتیبانی و عقبه جبهه شمالی دشمن

تداوم عملیات های نامنظـم در عمـق جبهه دشمن و همکاری مستمـر با معارضان عراقـی،که بیشتر آنها از گروه طالبانی(یعنی اتحادیه میهنی کردستان عراق)بودند ضربات سنگینی بر پیکر تشکیلات و سازمان نظامی دشمن وارد می آورد.یکی از مهمتـرین و کاری ترین حمله ها از این دست،عملیات فتح 7 بود که طی آن نیروهای خودی تحت امر قرارگاه برون مرزی رمضان با رمز یا فاطمه الزهرا(س) و یگانهایی از معارضین کرد عـراق با هدف انهدام تأسیسات نظامی و اقتصادی دشمن در منطقه

«حلبچه»،«شانه دری»،«سیدصادق» و «اربت» در روز 7 تیرماه 1366 وارد عمل شدند.

 

نیروها با انهدام ساختمان مرکزی رازیت محور«چناق چیان» و دکل مخابراتی و پست برق،شهر سیدصادق عراق را به مدت چند ساعت تحت کنترل خود گرفتند و در همین فاصله به تخریب ساختمانهای دولتی پرداختند.همچنین طی این حمله به پادگانهای شهرهای سیدصادق و حلبچه و یگان ضدشورش این شهر خسارت سنگینی وارد آمد و 6 پایگاه حفاظتی اطراف سید صادق نیز منهدم شد.

نیــروهای عمل کننده در این عملیات با یـورش به پادگان «کانی پانکه» و مقـر تاکتیکی 257 و انهدام مرکز موتـوری لشکر 27 عراق توانستند تعداد 1545 نفـر از نیــروهای دشمن را کشته، زخمی و یا اسیـــر نمایند.در جریان این یـورش ها تعداد 50 دستگاه خودروی نظامی دشمن به آتش کشیده شد.

 

خلاصه گزارش عملیات:

نام عمليات : فتح 7 - برون مرزی

زمان اجرا : 7/4/1366

رمز عملیات : یافاطمه الزهرا (س)

 مكان اجرا : منطقه حلبچه و سیدصادق کردستـان عـراق - عقبه محـور شمالی جبهه دشمن

تلفات دشمن : 1545 (کشته ، زخمی و اسیر)

ارگان های عمل كننده : نیـروهای عملیاتی قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

با همکاری معارضان کرد عراقی

اهداف عمليات:

انهدام عقبه ستادی و لشکری دشمن در منطقه حلبچه و سیدصادق کردستان عراق

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 799
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 4 تير 1391

 

@هدف ازاین عملیات پاسخگویی به شرارت‌های عراق درخلیج فارس،بمباران مناطق کردنشین ،تصرف و تأمین بخشی از ارتفاع مسلط بر قلعه دیزه عراق بود
جمعه ۱۱ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۵
صغری خیل فرهنگ

شناسنامه عملیات:

زمان؛ در ساعت 2 بامداد مورخ 3 تیرماه 1366.

مکان؛ جنوب غربی شهرستان سردشت.

اهداف عملیات؛به منظورپاسخگویی به شرارت‌های عراق درخلیج فارس،بمباران مناطق کردنشین تصرف و تأمین بخشی از ارتفاع مسلط بر قلعه دیزه عراق.

رمز عملیات: «یا زهرا (س)»

نیروی عمل کننده: سپاه پاسداران.

تلفات‌ دشمن‌ : ۱۱۰۰(كشته، زخمی و اسير)

شرح عملیات:

در جریان تکمیل عملیات کربلای 10،سپاه پاسداران،دشمن بعثی را در این مطقه مورد حمله قرار میدهند و ضربات مؤثری به آنها وارد می‌آورند و سنگرهای آنان را که معروف به«حفره روباه» بود یکی پس از دیگری تسخیر می‌کنند.
 
دشمن شکست خورده به طرف مرزهای بین‌المللی عقب‌ می‌نشیند.طی این عملیات علاوه بر خارج کردن تعداد 10 روستای ایران از زیر دید و تیر مستقیم عراق،تعداد 19 روستای عراق در زیر دید و تیر رزمندگان اسلام قرار می‌گیرد.
با تسلط بر ارتفاعات منطقه،به ویژه بلندی‌های بوجار،راه نفوذ ضد انقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی مسدود می‌شود و با تسخیر ارتفاعات مشرف به شهر قلعه دیزه عراق این شهر در دید کامل رزمندگان قرار می‌گیرد،به طوری که با چشمان غیرمسلح قابل رویت می‌شود.با تأمین و تثبیت مواضع متصرفه، 20 کیلومتر از نوار مرزی تحت کنترل سپاه اسلام در می‌آید.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 765
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 4 تير 1391

 

مرور كوتاهی بر عمليات:

در ادامه عمليات کربلای 10،عمليات نصر 4 با طراحی و فرماندهی سپاه پاسداران،در چند محور،درمنطقه شمالی استان سليمانيه و با هدف پيش روی به سوی شرق سليمانيه و تصرف شهر ماووت در تاريخ 31 خرداد 66 با رمز مبارک «يا امام جعفر صادق(ع)» در ساعت 2 بامداد،از قرارگاه نجف آغاز شد. 

ماموريت اصلی در اين عمليات تصرف و تامين شهرک ماووت بود،که به عهده لشکر قدس گيلان گذاشته شده بود.برای اين مهم ابتدا می بايست ارتفاع ژاژيله تصرف و تامين،و سپس تک برای تصرف و تامين شهرک ماووت ادامه می يافت.لذا قرار شد تدابير مربوط به امور رزم و عمليات لشکر قدس توسط سردار شهيد حسين املاکی صورت گيرد.

در اين عمليات لشکر 14 امام حسين(ع)در جناح راست و لشکر 25 کربلا در جناج چپ لشکر قدس گيلان ماموريت داشته اند.

نيروهای اطلاعات لشکر قدس که باهمت سردار حسين املاکی به کادر مجربی تبديل شده بودند،توانستند به عمق مواضع دشمن نفوذ،و راههای مناسبی را برای عبور گردانهای پياده کشف نمايند.

در اين عمليات لشکر قدس با 2 تيپ،به استعداد 5 گردان پياده،موفق شد طی 2 مرحله ماموريت خود را صد در صد با موفقيت به انجام رساند.سرعت عمل رزمندگان لشکر قدس به حدی بوده که معاون تيپ مستقر در ژاژيله عراق به اسارت نيروهای اسلام درآمد.در اين عمليات رزمندگان اسلام در 2 شبانه روز موفق شدند به اکثر اهداف مورد نظر دست يابند.نيروهای دشمن نيز متقابلاً در روزهای بعد چندين باراقدام به پاتک کردند که همه اين اقدامات به شکست انجاميد.

در جبهه خودی نيز با اعزام يگان های تازه نفس به منطقه چند عمليات به منظور دفع نواقص محورهای شاخ قشان و تپه دو قلو انجام شد.اين عمليات پس از 15 روز پايان يافت که نتايج آن: آزادسازی شهر ماووت و ارتفاعات ژاژيله،شاخ قشان،يال غربی،گولان،تپه دوقلو(بالو کاوه)،دشت بالوسه و نيز ترميم برخی از خطوط پدافندی عمليات کربلای 10 بود.در اين عمليات تعداد 557 نفر از نيروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند و بيش از 6000 نفر از نيروهای دشمن کشته و زخمی شدند.در اين عمليات فرمانده تيپ 2 قدس گيلان سردار شهيد مهدی خوش سيرت به شهادت رسيد. 

گردانهای عمل كننده:

 رمز عـــــــمليات                   يا امام جعفر صادق(ع)

منطقه عملياتی                    با هدف آزادسازی شهرماووت عراق و ارتفاعات

تاريخ عــــمليات                     66/3/31  

 گردانهای عمل کننده

گردان کميل

گردان ميثم

گردان حمزه

گردان امام حسين(ع)

گردان ادوات

گردان تـوپخـانه

گردان ابوالفضل(ع)

گردان پدافند

گردان زرهی

 

نتـايج عمليات:

مناطق آزاد شده

شهر ماووت ارتفاعات ژاژيله وشاخ قشن ارتفاعات 1492،1403،1439،1520 ، 1530،1540 (مساحت مناطق آزاد شده 50 کيلومتر مربع) تجهيزات منهدم شده دشمن دهها قبضه انواع آتشبارتعداد زيادی خودروی نظامی دهها دستگاه تانک و نفر بر تعداد زيادی مهمات وسلاح سبک و سنگين يگانهای منهدم شده دشمن تيپ های 66، 68 و 65 نيروی متخصّص تيپ 99 مکانيزه تيپ های 3 ، 5 ، 7 از گارد رياست جمهوری.تعداد کشته و زخمی بيش از 5500نفر تعداد اسراء 560 نفرغنايم چندين دستگاه تانک ونفر بر دهها قبضه سلاح سبک وسنگين با مهمات. 



 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 812
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 31 خرداد 1391

کربلا

آدم در كربلا

 

وقتی حضرت آدم علیه السلام مرتکب ترک اولى شد از بهشت رانده و بر زمین فرستاده شد،محل هبوط او در مكّه معظّمه بوده است.آدم علیه السلام بر روى زمین حركت كرد و بیابانها و دشتها را زیر پا گذاشت تا گذار او به سرزمین كربلاى پر بلا افتاد.وقتى به آن سرزمین رسید،ملاحظه كرد كه گرد غم و غبار همّ در وجودش پدیدار شد و قلبش به تنگ آمد،تا رسید به قتلگاه حضرت سیّد الشهداء علیه السلام،قدمش به سنگى برخورد كرد و افتاد - و بر اثر اصابت سرش به زمین - خون از سر حضرت آدم جارى شد،آدم علیه السلام ناراحت شد و سر به آسمان برداشت كه،بار الها آیا گناه تازه اى مرتكب شده ام كه مرا اینگونه مجازات می كنى خدایا من تمام عالم را گشتم و چنین بلائى بر سرم وارد نشد،حال آنكه در اینجا چنین عقوبت می شوم!

از جانب پروردگار عالم ندا آمد كه اى آدم از جانب تو گناهى سر نزده است لكن این همانجایى است كه فرزندت حسین علیه السلام بر اثر ظلم شهید می شود،و خداوند روضه سیّد الشهداء را خواند و حضرت آدم علیه السلام بر مصائب آن حضرت گریست.

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 707
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 30 خرداد 1391

 

عملیّات نامنظم فتح 6

در ساعات اولیه بامداد تاریخ 27/3/66،به منظور پاسخگویی به شرارتهای رژیم بعثی عراق در بی خانمان کردن مردم کُرد،بمباران شیمیایی منطقه و نیز انهدام مراکز و تأسیسات نظامی دشمن در شمال اربیل آغاز میشود.

رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان،متشکل از تیپ 65 هجرت،تیپ مالک اشتر،گردان مستقل ویژه شهادت،حزب دمکرات کردستان عراق،حزب الله کردستان عراق و حزب الّدعوه عراق،مانند دیگر عملیّات پارتیزانی،با عبور از کوهستانها،دشمن بعثی را مورد هجوم قرار میدهند.

تیپ مالک اشتر،حزب دمکرات کردستان،حزب الله کردستان و حزب الدّعوه در محور عملیّاتی کورت سلیم خان در ساعات اولیّه،ارتفاعات دیل کورت و سیخان را تصرف می کنند.در این تهاجم غافلگیرانه،گردان جاش محمد آقابیک و گردان 38 جیش الشعبی به میزان 80 درصد منهدم  میشوند.تعدادی از نیروهای این دوگردان زخمی و کشته میشوند و عدّه ای هم به اسارت قوای اسلام در می آیند.

به علاوه مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین نیز به غنیمت گرفته میشود.

در محور عملیّاتی مِرگه سور،ارتفاعات مهم قلندر،پل مواصلاتی گردان مزنه و جاده مرگه سور - دیانا توسط حزب دمکرات کردستان و گردان مستقل ویژه شهادت مورد هجوم قرار میگیرند و در همان ساعات اوّلیّه،ارتفاعات مهم قلندر و پل مواصلاتی به تصرف رزمندگان در می آیند.

در ادامه این عملیّات،طی یک کمین و اجرای آتش سنگین،تعداد 16خودرو دشمن منهدم و   عده ای از سرنشینان آنها کشته،زخمی و یا اسیر می شوند.

با هجوم رزمندگان به داخل شهر مِرگه سور و جنگ تن به تن در خیابانها،دشمن بعثی به سمت غرب شهر عقب نشینی میکند،که با تعقیب رزمندگان،تعداد زیادی از آنها به هلاکت می رسند، به طوری که در اکثر خیابان های شهر اجساد بعثیان به چشم می خورد.

همچنین بیش از 100 نفر از آنها به اسارت در می آیند و اماکن نظامی شهر به آتش کشیده می شود.دشمن برای باز پس گیری شهر دو پاتک انجام میدهد که هر بار با تحمل تلفات و خسارات به عقب رانده می شود.

نتایج عملیّات

انهدام کلیه پایگاههای مهم در ارتفاعات کورت قلندر و سلیم خان در شمال دیانا.

انهدام مراکز نظامی شهر مِرگه سور.

زیر آتش قرار دادن جاده مِرگه سور ـ دیانا و پل مواصلاتی.

انهدام دو گردان از جیش الشعبی.

انهدام 16 خودرو نظامی.

 تعداد کشته و زخمی دشمن:

بیش از 800 نفر.

تعداد اسرا:

بیش از 130 نفر



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 678
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 27 خرداد 1391

 

خاطره ایی منتشر نشده از زبان پزشک معالج شهید حاج ابراهیم همت

 
در یكی از روزهای زمان دفاع مقدس در بیمارستان امام حسین(ع)در منطقه دار خوین خوزستان مشغول عمل جراحی بودم كه یكی از برادران مرا صدا كردند و گفتند كار مهمی پیش آمده و راه بیفید با هم برویم و سپس مرا سوار ماشین لندكروز كردند و به همان منطقه و در واقع قرارگاه و خط مقدم بود و در همین حین من كم‌كم احساس نگرانی كردم از این بابت كه تک و تنها داشت مرا می‌برد و من نمی‌دانستم كه مرا كجا می‌برد تا اینكه به مقر رسیدیم و مرا به داخل مقر هدایت كرد و بعد از پیاده شدن از ماشین شهید ممقانی را دیدم كه ایشان من را از قبل می‌شناخت و من نیز با دیدن او آرام‌تر شدم و سپس مرا داخل زیرزمینی بردند كه دیدم جوانی كف این سنگر دراز كشیده و همان موقع فهمیدم كه مرا آورده‌اند كه این جوان را ویزیت كنم.
من دیدم كه این جوان با یک چهره بسیار نورانی با ابهت و ملكوتی كف سنگر دراز كشیده و بسیار زار و نزار با چشم‌های گود رفته و رنگ و روی پریده و بی‌رمق كف سنگر دراز كشیده بود و در این حین شهید ممقانی به من گفت شما كاری كنید كه این جوان خوب شود و من هم ایشان را معاینه كردم و از او پرس و جو كردم دیدم كه آب بدن این جوان رفته و تقریباً سه چهار شبانه روز است نه استراحت كرده و نه چیزی خورده و من دیدم كه این جوان نیاز به استراحت درمان دارد و به آنها گفتم كه این مریض باید 24 ساعت بستری شود و باید به او سرم وصل كنیم تا حال او خوب شود و سپس آنها گفتند كه 24 ساعت زیاد است و ما او را می‌خواهیم و شما خیلی زود او را طوری درمان كنید كه او سرپا شود و بتواند ادامه فعالیت دهد و به حالت عادی خود برگردد و آنها فكر میكردند كه او مریضی ساده‌ای دارد و با یک آمپول به حالت طبیعی خود برمیگردد و خوب می‌شود من بلافاصله به آنها گفتم كه این آقا در اثر فعالیت زیادآب بدنش رفته و بدنش انرژی ندارد و خستگی مفرط دارد و اگر اجازه دهید من 3 الی 4 ساعته ایشان را به حالت طبیعی خود برمی‌گردانم و آنها نیز این مطلب را قبول كردند.
بعد از این صحبت‌ها من به شهید ممقانی گفتم كه مواد لازم را بیاورد كه من ایشان را درمان كنم.دكتر ربانی ادامه داد كه شهید ممقانی دنبال تهیه این وسایل رفتند و چند دقیقه بعد دیدم كه یک موتوری آمده جلوی سنگر پارک كرد و موتورسوار به داخل سنگر آمدوكاغذی را به دست این جوان كه داخل سنگر دراز كشیده بود داد و این جوان بلافاصله نامه را خواند و یكدفعه دیدم با خواندن این نامه از جایش بلندشد و برای من بسیار عجیب بودكه این جوان كه رمقی نداشت و تاب حركت به یكباره از جایش بلند شد و از زمین خداحافظی كرد و معذرت خواهی كرد و سوار موتور شد و رفت.
دكتر ربانی ادامه داد:
من همین طور متعجب شدم كه یک دفعه چه اتفاقی افتاد و سپس به بیمارستان رفتم بعد از عملیات به اهواز برگشتم و در آن موقع بود كه تازه فهمیدم كه این جوان برومند شهید همت بود كه در موقع عملیات خیبر موقعی كه سوار موتور تریل شده و به سمت خط مقدم در حركت بوده به درجه رفیع شهادت می‌رسد و این اولین و آخرین باری بود كه شهید همت را زیارت كردم.
شهید بزرگوار همت كه از فرط خستگی،دوندگی و بی‌خوابی و گرسنگی در عملیات خیبر به چنان حالتی افتاده بود كه دكتر ربانی را برای مداوای او برده بودند كه ایشان را مداوا و به حالت طبیعی برگرداند با شنیدن ندایی كه از بالا آمده بود و ایشان خوانده و به آسمان‌ها برد.
  

 

روحش شاد و یادش گرامی باد


:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 661
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 27 خرداد 1391

 

نفوذ به‌ قلب‌ دشمن‌ از جبهه‌ جنوبی‌

اين‌ عمليات‌ محدود و نفوذی‌ را،نيروی‌ زمينی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ همانند عمليات‌ نصر2،به‌ اجرا درآورد.هدف‌ از انجام‌ عمليات‌ «نصر3» انهدام‌ تـوان‌ رزمی‌ دشمن‌ در منطقه‌ «زبيدات» در جنوب‌ محور عملياتی‌ دهلران‌ بود.

نيروی‌ زمينی‌ ارتش‌ در روز27 خردادماه‌1366 از محور مذكور به‌ درون‌ خاک‌ عراق‌ پيشروی‌ كرده‌ و ضمن‌ منهدم‌ نمودن‌20 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی،چندين‌ انبار مهمات‌ و شماری‌ خودرو نظامی‌ دشمن،به‌7 گردان‌ رزمی‌ ارتش‌ عراق‌ آسيب‌ رساندند و با كشته‌ و زخمی‌ و اسير نمودن‌1060 تن‌ از نيروهای‌ بعثی‌ و غنيمت‌ گرفتن‌ چندين‌ عراده‌ توپ‌ و ادوات‌ جنگی‌ و شماری‌ خودرو و ده‌ها قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ از دشمن، به‌ خاک‌ ايران‌ و خطوط‌ جبهه‌ خودی‌ بازگشتند.

  

 

خلاصه گزارش عملیات:

نام‌ عمليات: نصر3 

زمان‌ اجرا: 27/3/1366

تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمی‌ و اسير):1060

مكان‌ اجرا: منطقه‌ عملياتی‌ زبيدات‌ در جنوب‌ دهلران‌ - جبهه‌ ميانی‌ نبرد

ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: نيروی‌ زمينی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌

اهداف‌ عمليات: انهدام‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 760
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 27 خرداد 1391


معماری های بسیار زیبا

*-*-*-*-**-* -*-*-**-* -*-*-**-* -*-*-*

www.darhami.com

www.darhami.com

www.darhami.com

www.darhami.com

www.darhami.com

www.darhami.com

www.darhami.com

www.darhami.com

www.darhami.com



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 970
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 24 خرداد 1391

توی جبهه جنوب مشغول نبرد با ایران بودیم که دژبانی من رو خواست

فرمانده مان با دیدن من خبر کشته شدن پسرم رو بهم داد.
خیلی ناراحت شدم.
رفتم سردخانه،کارت و پلاکش رو تحویل گرفتم.
اونا رو چک کردم،دیدم درسته
رفتم جسدش رو ببینم
کفن رو کنار زدم،با تعجب توأم با خوشحالی گفتم:
اشتباه شده،اشتباه شده،این فرزند من نیست
.
افسر ارشدی که مأمور تحویل جسد بود گفت:
این چه حرفیه می زنی؟
کارت و پلاک رو قبلا چک کردیم و صحت اونها بررسی شده
هر چی گفتم باور نکردند
کم کم نگران شدم با مقاومتم مشکلی برام پیش بیاد
من رو مجبور کردند که جسد را به بغداد انتقال بدم و دفنش کنم
به ناچار جسد رو برداشتم و به سمت بغداد حرکت کردم
می خواستم اون رو توی قبرستان شهرمون به خاک بسپارم
اما وقتی به کربلا رسیدم،تصمیم گرفتم زحمت ادامه ی راه رو به خودم ندهم
و اون جوون رو توی کربلا دفن کنم
چهـره ی آرام و زیبــای آن جـوان که نمی دانستــم
کدام خانواده انتظار او را می کشید،دلم را آتش زد.

خونین و پر از زخم،اما آرام و با شکوه آرمیده بوداو را در کربلا دفن کردم و رفتم
...سال ها از آن قضیه گذشت
بعد از جنگ فهمیدم پسرم زنده است و اسیر شده
بعد از مدتی با اسرا آزاد شد
به محض بازگشتش،ازش پرسیدم:
چرا کارت و پلاکت رو به دیگری سپردی؟
وقتی داستان مربوط به کارت و پلاکش رو برایم تعریف کرد،مو به تنم سیخ شد
پسرم گفت:
من رو یه جوون بسیجی خوش سیما اسیــر کرد
با اصرار ازم خواست که کارت و پلاکم رو بهش بدم
وقتی بهش دادم،اصرار کرد که راضی باشم
بهش گفتم در صورتی راضی ام که بگی برای چی میخای
اون بسیجی گقت:من دو یا سه ساعت دیگه شهید میشم
قراره توی کربلا در جوار مولا و اربابم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دفن بشم
میخوام با این کار مطمئن بشم که تا روز قیامت توی حریم بزرگترین عشقم خواهم آرمید.
 

راوی:ابو ریاض " از افسران زمان جنگ و از سیاسیون حال حاضر کشور عراق"


:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 750
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391

 

خواب یک رزمنده در میدان جنگ /عکس

 

 

در روزهای داغ و آفتابی جنگ،در جبهه های گرم جنوب و روی خاک های

 

تفدیده خوزستان،بعد از نبـردی جانانه،هیچ چیـز دل چسب تـر از آرامشی

 

هر چند کوتـاه،در زیـر سایه ای نسبتاً خنک نیست.

 

 

 گوارای وجودت بسیجی!

خواب یک رزمنده در میدان جنگ /عکس
 

 

 

تبیان



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 703
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391


105653 روایتی ‌تلخ از جنگ ‌جهانی ‌دوم

مسلسل های سنگینی که در اطراف هر انبار مستقر شده بودند با شلیک پیاپی مانع می شدند تا این مردم بخت برگشته بتوانند خود را از شعله های آتش نجات داده و...

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 660
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : Bahram
ت : یک شنبه 27 فروردين 1391

 


VOA (صدای آمریکا) خبر داد 17 اسفند برابر با 14 آدار (روز جشن پوریم یهودیان)،نتانیاهو در دیدارش از آمریکا،کتاب استر موسوم به «میگلیا» را به اوباما هدیه داد.


VOA و سند ماهیت اصلی سیزده بدر


این کتاب، قسمتی از عهد عتیق است که به بیان معجزه وار نجات یافتن یهودیان در زمان خشایارشاه پرداخته،در عین حال تصریح می کند: یهودیان 78000 ایرانی را کشتند (یعنی یک نسل کشی واقعی).


هاآرتص (روزنامه صهیونیستی)این اقدام نتانیاهو را تلاشی برای عمومیت بخشیدن به موضوع این کتاب به تمام ایرانیان دانست.


خبرگزاری رویتر نیز گفت: نتانیاهو به اوباما گفته:"آنها (ایرانیان) آن زمان هم می خواستند ما را نابود کنند". بدین وسیله در کاری سمبلیک بیان کرده است که یکبار دیگر ما از ایرانیان انتقام گرفته و مثل پوریم نسل کشی خواهیم کرد.


گفتنی است که پوریم در 2481 سال پیش در ایران اتفاق افتاد و یهودیان با نفوذ دادن یک دختر یهودی (استر) به دربار و ملکه شدن او و نیز وزیر شدن عموی او (مردخای) که بزرگ یهودیان بود،به بهانه تصمیم یهودی کشی هامان،از خشایارشاه اجازه گرفتند که یهودیان از دشمنان خود انتقام بگیرند و بدین طریق به تصریح خود در کتاب عهد عتیق، 78000 ایرانی را کشتند.


ظاهراً هامان که خود بازمانده یک نسل کشی دیگر یهود است،قصد تنبیه یهودیان مرزی که جاسوسانی برای یونان بودند را داشت اما این تصمیم اجرا نشده،بهانه نسل کشی شد. یهودیان از آن سال،سالگرد آن نسل کشی را جشن می گیرند(جشن پوریم).


یافته های باستان شناسی لااقل در 10 نقطه ایران،این واقعه جانخراش را (که خود یهودیان به وقوع آن اقرار دارند) تأئید می کند.

از جمله این مناطق، محیطی 40 کیلومتری در اطراف جیرفت است که جنازه های مردمان در میان خاکستر رها شده است.


جالب اینکه فلسفه سیزده بدر و صحرا رفتن ایرانیان در این روز و نیز نحس شمردن این روز، همین واقعه دردناک بوده است.


یهودیان با شگرد همیشگی خود (مظلوم نمایی) و به کمک سینما، سعی دارند این نسل کشی را یک دفاع در مقابل دشمنان یهود قلمداد کرده و آن را معجزه ای الهی بخوانند.
این روزها نیز یهودیان، جنگ با ایرانیان و نابودی آنها را از آمریکائیان می خواهند،تا شاید بتوانند یک بار دیگر «پوریم» را تکرار کنند.


با توجه به تاریخچه فوق،آیا مناسبتر نیست که روز سیزدهم فروردین،به جای روز طبیعت،روز مرگ بر اسرائیل نامیده شود؟


اللهم عجل لولیک الفرج



 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 774
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : یک شنبه 13 فروردين 1391


 

بیجار در غرب ایران واقع شده و تابع استان کردستان می باشد دارای 7730 کیلومتر مربع مساحت بوده و دارای 288 روستاست که حدود 262 روستای آن قابل سکونت می باشد . از شمال شرقی به استان زنجان ، از شمال غربی به شهرستان تکاب ( درآذربایجان غربی) ، از جنوب به شهرستان قروه ، از جنوب شرقی به قسمت کوچکی از استان همدان و از غرب به سنندج و دیواندره محدود است.
بیجار منطقه ای است در راستای رشته‌کوه‌های غرب ایران و یک سوم اراضی آن کوهستانی است. جنس خاک آن از سنگهای رسوبی بویژه ترکیبات رسی و آهکی و متعلق به دگرگونیهای دوران سوم است. شهر بیجار به "بام ایران" شهرت دارد چرا که 1940 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و 770 متر از تهران و 425 متر از سنندج بلندتر است. این شهر بعد از شهر کرد بلندترین شهر ایران بوده ودر طول 47 درجه و 36 دقیقه شرقی گرینویچ و عرض شمالی 35 درج و52 دقیقه استوا قرار دارد . بیجار در زمان قدیم معروف به ( بید زار ) بوده و بر خی وجه تسمیه ان را به این دلیل می پندارند . 
 شاه اسماعیل صفوی هنگام لشکر کشی به غرب ایران از این منطقه عبور کرده و نیز سپاهیان چنگیز از آن گذشته اند و اثاری به نام چنگیز قلعه در بالای کوهی به همین نام در 5 کیلومتری شهر حکایت از این موضوع دارد. به دلیل شایستگی زنان این منطقه ، در زمان ناصرالدین شاه قاجار ، خزانه دارحکومت فردی به نام "زبیده خانم گروسی " از اهالی حلوایی بیجار به عنوان همسر شاه و خزانه دار دربار بر گزیده شد و در حکومت وقت نفوذ زیادی پیدا کرد . 
دیرینگی تاریخی این منطقه به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح می رسد و موید این فرض " دژ سترک " یا قلعه " قمچقای " است که در عهد مادها ، پارتها و ساسانیان به عنوان پایگاه استراتژیک از آن استفاده می شده است. از نامداران گروس می توان حسنعلی خان امیر نظام گروسی را نام برد که نوشته هایش نمونه ممتازی از نثر فارسی به شمار می رود. وی مدتی در مقام وزارت فواید عامه وسفیر وسر پرست دانشجویان اعزامی به اروپا و حکمرانی ولایات و ایالات بوده و کلا" در سال های 1253 تا 1275 هجری قمری مراحل خدمات دولتی را از سرهنگی فوج گروس و ریاست گارد مستحفظین دیوانخانه و ارگ تبریز و حفظ انتظامات کرمانشاه وخراسان و ... طی کرد و مقبره ا ش اکنون در ماهان کرمان در کنار شاه نعمت الله ولی قرار دارد ایشان بسیار مورد توجه میرزا تقی خان امیر کبیر بوده اند . شادروان شیخ فاضل گروسی یکی دیگر از نامداران گروس است وی در سال 1259 خورشیدی در بیجار زاده شد درتحصیل علوم فقه و اصول ، فلسفه ، عرفان، علوم غریبه و زبانهای بیگانه موفق بوده اند ، مفردات قرآ ن کریم ، ورزش افکار ،رساله تغنی در قرآن ، تجوید استدلالی ، جنگ المهمات ، هرکسی کار خودش بار خودش و ... از اثار وی است . بیجار ، حضور بزرگان مذهبی چون سید محمد امامی و حسینعلی رحمانی گروسی و... را در تاریخ پر افتخار خود داراست. موسیقیدانان ، نگارگران ، خوش‌نویسان ، چامه‌گویان و سخنوران ، پزشکان ، هنرمندان از رشته های گوناگون ، روحانیون و نظامیان گرانپایه زیادی در بیجار بوده و خدمات زیادی را ارائه داده اند. بیشینه مردم این شهرستان مسلمان و شیعه هستند در سابق تعدادی یهودی در این شهر ساکن بودند که همگی مها جرت کرده اند. 
صنایع دستی این منطقه را قالی ، قالیچه ، گلیم ، جاجیم ، سجاده ، نمد ، توری، دستکش ، جوراب و ... تشکیل می دهند و فر ش های این منطقه از شهرت جهانی برخوردار بوده و به خارج صادر می شد ه است . 
شرکت سیما ن کردستان ، شرکت گچ کردستان ، شرکت گچ شور سو ، معدن آهن شهرک ، معدن آهک قمشلو ، معدن گچ قره بگ ، معدن نمک میدان ، معدن مرمر گراچقا ، با شوکی ، نوبهار ، قشلاق لو ، معدن سنگ تراورتن حسین آ باد کمر زرد و ... جزو کارخانه ها ، صنایع و معادن با ارزش بیجار هستند که ضمن ایجاد فرصتهای شغلی بسیار ، اقدام به صدور محصولات خود به خارج استان یا کشور می کنند.


 وجه تسمیه بیجار گروس

در وجه تسمیه و علت نامگذاری این منطقه به بیجار گروس نظرات مختلفی وجود دارد . دو نظر كه در این زمینه بیشتر منطقی به نظر می رسد به شرح ذیل می باشد

برخی را عقیده بر این است كه بیجار به معنی سبزه و گیاه است . چنانچه «هفت بیجار» از هفت سبزی درست می شود . بنابراین بیجار محل سبزه و باغ هایی بوده است كه برای جشن و شادی ایلات كرد مناسب به نظر می رسیده به ویژه این كه در دامنه كوه آن ، چشمه های آب شیرین و فروان كه سبب آبادانی بوده آنان را بیشتر به سوی خود جلب و جذب می نموده است . به طوری كه شنیده شده در رشت هم محلی به نام «خشك بیجار» و در افغانستان هم محلی به نام «بیجار» وجود دارد .

قول دیگر كه موجهه به نظر می رسد این است كه «بیجار» همان «بیدزار» است یعنی محلی كه درخت بید زیاد در آن می روید ، (جایگاه بید) كه بر اثر كثرت تلفظ افراد مختلف با لهجه های گوناگون كلمه «بیدزار» تصحیف شده و كم كم در گفتار و نگارش به صورت «بیجار» تلفظ و مكتوب گردیده است

 

بیجار با تمام زیبائی هایش 

داروهای گیاهی بیجار فراوان و دارای اهمیت است من جمله ازوه (آویشن)، مرزه ،گل کو ، گل گاو زبان،بید،پونه ، بومادران، ریواس ،خاکشیر، اسفند، سیسمبر(شاه نسترن) رازیانه ، بابونه ،زبان گنجشک، کنگر ، شنگ و انواع عر قیجات.

پرندگانی چون کبک ،بلدرچین ، عقاب، جغد،شاهین ،قرقی، نوک قرمز و... در این منطقه زیست میکنند.قمری،لک لک،مرغابی،فاخته ،هما ،سبز قبا ،هد هد و حواصیل زرد و خاکستری از پرندگان مهاجر بیجار به شمار می آ یند و در مناطق حفاظت شده، قوچ ،میش ،کل،بز و ... وجود دارد ، از دیگر پستانداران نیز می توان از خرس قهوه ای، گراز،روباه،خرگوش ، گرگ، گربه وحشی ، راسو ، کفتار ، خفاش ، جوجه تیغی و ... اشاره کرد .

اکثر مردم بیجار به زبان کردی گروسی تکلم میکنند و در این ناحیه دو گویش کردی از شاخه‌های کرمانشاهی و گویش گورانی تشخیص داده شده است.

از مساجد بیجار می توان مسا جد قا ئم ،جامع بازار،امیرالمو منین ،سید ا لشهدا ء ،امام رضا، فاطمیه ، ابوالفضل،موسی ابن جعفر،حضرت محمد(ص)،امام حسن، وحسینیه شهر را نام برد.

خیابان شهدا ، توحید ، بلوار امام ره ، طالقانی ، الماسیه ، مدرس، کمر بندی حلوایی ، کمر بندی بادامستان(امیر نظام )،بلوار سراب،خیابان ریگ سیاه ،بلوار رحمانی ،خیابان مرزبان، فاضل ، از خیابانهای بیجار می باشند.

همچنین محلات عمده بیجار شامل بادامستان ،تازه آ باد،ریگ سیاه، نقاره کوب،حلوایی ، تخت، پشت قلعه،یارمجه،کارمندان،فر هنگیان، محمود آباد ،سراب، شهرک مهدیه ،شهرک آ فتاب، فرحی ،عسگر آ باد ،چشمه عزیز، باغ صفا و غیره می باشد.

برخی از خانواده ها و ایلات سرشناس بیجار بر اساس مطالب کتاب سیما ی بیجار گروس عبارتند از ایل بایندر،سهرابی،ترکمندی،طایفه اردلان،ایل کبودوند،امیرعلایی ها،رضایی ها، خواجه وند،دارجی،حسن تیموری،گاوبازه ای،مندمی،شیخ اسماعیلی،ورمزیار،بورکه ای، الوندی،حکمت منش،کاظمی،گروسی،محمد بیگی ،محمدی،جمشیدی،خدادادها،وکیلی و غیره.

بیجار دارای حوزه علمیه،دانشگاه پیام نور ،دانشگاه آزاد ،مرکز آموزش عالی فرهنگیان و ... است.مردمان شهر و روستاهای کرانی(حسن آ باد یاسوکند)،بابارشانی،پیر تاج،توپ آغاج، نجف آباد،خسرو آباد، سیاه منصور و... همواره جزو افتخارات گروس بوده و بزرگانی را در دامان پر مهر خود پرورده اند

گیا هان دارویی بیجار از شهرت جهانی بر خوردار است اما شرایط صادرات آن به خارج از کشور که می توانست باعث درآمدزایی و اشتغال افراد زیادی در این شهرستان باشد،متاسفانه هنوز مهیا نشده است.



 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 926
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : یک شنبه 6 فروردين 1391


 


 
 

 

حسنعلی خان امیـر نظام گروسی از مردان نیکنام عهد ناصری و جزء رجال کارآمد و لایق ایران در دوره قاجاریه به شمار می رود، او مـردی کاردان،با کفایت و علاقه مند به ترقی و اصلاح جامعه بـود و در طول ۶۴ سال داشتن مصـدر خدمات مهــم کشـوری از هیچ کوششی جهت اعتلای ایــران فــروگذار نکـرد.



 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 822
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : یک شنبه 6 فروردين 1391



باغ فین کاشان نمونه ستودنی باغ های اصیل ایرانی می باشد که تمام مشخصات و جنبه های مختلف باغ های ایرانی در آن جمع شده است.

قرینه سازی محور باغ،خیابان ها و نهرهای متعدد با کفپوش های آبی رنگ و فواره های تعبیه شده که صدای آب را در فضای باغ و ایوان ها می پراکند به این باغ جلوه خاصی داده است.

 

http://www.irandeserts.com/pics-6/kashan-7big.jpg
 باغ فین کاشان


بنای اولیه باغ فینکاشان بنابر تحقیق آنوبانینی به قبل از اسلام بر می گردد و با تمدن 7000 هزار ساله شهر قدیمی سیلک پیوندی دیرینه دارد.باغ فین،از آب چشمه سلیمانیه مشروب می شود که منسوب به حضرت سلیمان نبی است.


 این باغ نمونه ای از کاخهای عهد صفوی است که در دوره زندیه و قاجاریه بنا هایی به آن افزوده شده. طراحی نهرها و نحوه گردش آب در خیابان های باغ و فواره های فیروزه ای رنگ،منصوب به غیاث الدین جمشید کاشانی،ریاضی دان قرن 9 هجری است.


این باغ به خاطر طراوت و آب و هوای فرح بخشش؛همچنین همجواری با حمام فین(قتلگاه امیر کبیر) و چشمه سلیمانیه از مهمترین نقاط توریستی کاشان به شمار می آید که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.


http://aftab.ir/e_card/photos/IJA02053.jpg

ورودی حمام فین کاشان


http://heritage.chn.ir/manage/photo/36903-121928.JPG


 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 675
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390

 

کاروانسرای قصر بهرام

 

کاروانسرای قصر بهرام



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 921
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390

این کاروانسرا متعلق به اوخر دوران قاجار و به دستور والی وقت کرمان ساخته شده است.

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 759
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390


رباط منحصراً به ساختمان های کنار راه و به ویـژه بیرون از شهر و آبادی اطلاق می شود و از روزگاری بسیار کهن به زبان تازی راه یافته و حتی از آن فعل نیز ساخته اند و رباط به معنای منزل گرفتن و آسودن در میان راه بکار میرفته و شاید برخلاف آنچه در آغاز به نظر میآید ربط و  ارتباط هم از این واژه آمده نه اینکه رباط مشتق از ربط باشد.

رباط علاوه بر حوض و آب انبار دارای اتاق های متعددی است که گرداگرد حیاطی را فرا گرفته و مسافران می توانند یک یا چند شب در آن بیاسایند.

کاروانسرا: 

به رباطهای بزرگ و جامع و کاروانسرا می گویند چه در شهر و چه بیرون از آن باشد.

کاروانسرا علاوه بر اتاق و ایوان دارای باره بند و طویله و انبار است و اغلب ورودی آنرا بازار کوچکی بنام غلافخانه تشکیل میدهد و برروی سر در آن چند اتاق پاکیزه قرار گرفته که به کاروانسالار اختصاص دارد.

گاهی در دو سوی در کاروانسرا و رباط برجهایی جای گرفته که در موقع ناامنی مورد استفاده مدافعان و راهداران قرار می گرفته است.




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 6341
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390

با وجود اینکه این کاروانسرا تنها کاروانسرای سنگی در کل ایران است و در بزرگترین دشت بلوط ایران، دشت برم کازرون قرار گرفته،اما ناشناخته مانده است.

کاروانسراي ميان کتل را مردم بومی «کاروانسرای شاه عباسی» هم می نامند که اشاره ای است به کاروانسراهایی که شاه عباس صفوی در سراسر کشور ساخته است،اين کاروانسرا در 35 کيلومتری شهرستان کازرون و در منطقه «دشت برم» پنج کيلومتر پس از روستایی با همين نام بر بلندای يک تپه مشرف به دشت واقع شده است.

کاروانسراي ميان کتل با اينکه در سال 1379 خورشيدی با شماره 3668 در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده اما به هيچ وجه مورد مراقبت و توجه قرار نگرفته است و هر روز بيش از پيش در حال تخريب و نابودی است.

مساحت کل اين بنای بزرگ که پلانی مستطيل شکل دارد در حدود سه هزار و 500 متر مربع بوده که دو هزار و 500 متر مربع از آن را زيربنای حجره ها در اطراف حياط مرکزی شامل میشود.

اصلی ترين ويژگی اين کاروانسرای مستحکم که سال ها جان پناه کاروانهای در حال حرکت از کازرون به شيراز و بوشهر و برعکس بوده،نما و ديواره های ويژه آن است که تماماً از سنگی با نام مالون (مارن) ساخته و پرداخته شده است،اما شوربختانه با اين همه در طی اين سال ها بخش های زيادی از اين نمای زيبا به دليل عدم مراقبت و محافظت فرو ريخته و به خاک افتاده است.

سنگ مالون علاوه بر نمای بيرون در تزئينات داخلی همچون اغلب طاقچه های گچبری شده ی بنا و ناودان های سنگی نیز به کار رفته و همچنين دربالای در ورودی کاروانسرا سنگبری زيبايی به شکل نوع خاصی از ترنج ايرانی نيز توسط معمار خوش ذوق آن طراحی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

کاروانسرا به لحاظ معماری به صورت چهار ايوانی با حياط مرکزی ساخته شده،در مرکز اضلاع شرقی و غربی دو حجره بزرگ و همچنين دو حجره کوچک در هر دو سوی اين قسمت ها قرار دارد.در اضلاع شمالی و جنوبی نيز چهار حجره کوچک وجود دارد.

طبق نظر برخي کارشناسان زمان ساخت کاروانسرای ميان کتل که مشرف به دشت زيبا و وسيع «برم» است به دوران صفويه برمیگردد و در دوران قاجاريه توسط «مشير الملک» بازرگان معروف فارس تجديد بنا و مرمت شده است.

 

با همه اين ويژگيها اما کاروانسرای زيبای ميان کتل که از قضا در وسط يک منطقه تحت حفاظت محيط زيست نيز واقع شده به دليل بی توجهی و عدم مراقبت،لحظه به لحظه در حال زوال و نابودی است،به شکلی که ريزش روزهای اخير بخشی از سقف آن در مقابل حجم فرسايشی که در سالهای اخير بر آن وارد شده ناچيز جلوه می کند.


 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 759
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390

این‌ کاروانسرا در روستای‌ لاسجرد سمنان‌ قرار دارد و از بناهای‌ دوره‌شاه‌ عباس‌ اول‌ صفوی‌ است‌.

کاروانسرا دو ایوانی‌ با حیاط‌ وسیع‌ است‌ که‌ در اطراف‌ حیاط‌ آن‌ ۲۴ حجره‌ احداث‌شده‌ است‌.

دو ایوان‌ بلند و بزرگ‌ در غرب‌ و شرق‌ کاروانسرا وجود دارد که‌ با درگاه‌ کوتاه‌ و چند پله‌ به‌ دالان‌های چهارگانه‌ پشت‌ مربوط‌ می‌شوند.

سقف‌ این‌ ایوانها تاق‌ ضربی‌ بزرگی‌ است‌ که‌ تزئینات‌ مربع‌ شکل‌ تودرتو دارد.

در چهار گوشه‌ کاروانسرا،چهار مدخل‌ ورودی‌ با تاق‌ های‌ قوس‌دار،حیاط‌ را به‌ دالانی‌ متصل‌ می‌کند که‌ درتقاطع‌ و روبروی‌ آنها باراندازهایی‌ طراحی‌ و اجرا شده‌ است‌.

مصالح‌ کاروانسرا از آجر،سنگ‌،ملات‌ گچ‌ و ساروج‌ و خاک‌ گچ‌ است‌.

این‌ کارونسرا بارها مرمت‌ شده‌ است‌.




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 758
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390


معرفی كاروانسراها و گرمابه های استان قزوین

 

گرمابه سردار

گرمابه سردار یكی دیگر از آثار دوره قاجاریه شهر قزوین است و چون فاصله چندانی با مدرسه و آب انبار سردار ندارد،احتمالاً توسط برادران " سردار " بنا شده است.

ورودی گرمابه در حال حاضر تغییر كرده،اما ورودی اصلی از داخل بنا قابل مشاهده است. ورودی اصلی ابتدا به هشتی و سپس به سربینه (رختكن حمام) راه داشت.گرمخانه فضایی مربع شكل است كه چهل ستون در وسط دارد و با طاق پوشش شده است.

 

گرمابه دودر

یكی دیگر از گرمابه های دوره قاجاریه شهر قزوین،گرمابه مشهور به " دو در " است.این گرمابه دارای دو در است و بعد از هر یک از درهای آن،دالان نبستاً طویلی قرار دارد كه هر دو به فضای مربع شكل سربینه منتهی می شوند.

چهار ستون سربینه،راهرویی با پوشش گنبدی با رسمی بندی بیست قرار دارد و به گرمخانه می رسد. گرمخانه دارای محور چلیپایی است و بر فراز آن یک گنبد مركزی و چهار گنبد كوچک در اطراف آن قرار دارد.

 

گرمابه قجر

گرمابه قجر در شهر قزوین قرار دارد.

ورودی گرمابه با چند پله به هشتی ساده و سپس با یک گردش به سربینه می رسد.

سربینه ی بزرگ گرمابه نقشه هشت ضلعی دارد و هر ضلع آن دارای شاه نشین و طاق نما است.حوض بسیار زیبایی نیز در وسط گرمابه قرار دارد.

مابین سربینه و گرمخانه فضایی وجود دارد.

گرمخانه دارای یک فضای مركزی محدود و تعدادی فضای جانبی است.تزیینات گرمابه شامل كاشیكاری و طاق های رسمی بندی شده است.

با توجه به شواهد به دست آمده از لایه برداری های این گرمابه،میتوان گفت كه این بنا در دوره صفویه ساخته شده است.

این گرمابه به منظور تبدیل به موزه مردم شناسی در دست تعمیر است.

 

گرمابه حاج محمد رحیم

گرمابه حاج محمد رحیم معروف به گرمابه " صفا " در شهر قزوین،در سال 1259هـ.ق توسط " حاجی بن حاجی عبدالله تبریزی " برای خاندان " امینی " بنا شد.

این گرمابه دارای دو بخش مجزا برای خانم ها و آقایان است.

ورودی بخش آقایان به خیابان مولوی باز میشد و در اثر احداث راه،سر در آن تخریب و كور شده است .

 

ورودی بخش  خانم ها به كوچه باز میشود.

هر دو قسمت دارای سربینه و گرمخانه است؛ولی، این فضاها در قسمت آقایان دارای وسعت بیشتر و معماری پیچیده تر و زیباتر است.

بخش آقایان همچنین دارای استخر آب سرد نیز است.

تقریباً تمام فضاهای این گرمابه با انواع مختلف رسمی بندی،تزیین شده است.




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 823
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390


معرفی كاروانسراها و گرمابه های استان قزوین

كاروانسرای گلشن

كاروانسرای گلشن در خیابان مولوی شهر قزوین قرار دارد.

پس از سردر كاروانسرا،هشتی ورودی آن با گنبدی به دهانه تقریبی چهار و نیم متر با رسمی بندی دوازده و دو گوشواره ی كناری كه مزّین به كاربندی است،قرار دارد.

خیشان(روزنه)بالای گنبد،نور این فضا را تأمین میکند.بعد از هشتی،حیاط ِمجموعه قرار دارد و فضاهای معماری به شیوه حیاط مركزی دور آن چیده شده و بنا در دو طبقه زیرزمین و همكف طرح ریزی شده است.

كاروانسرای آوج

كاروانسرای آوج در شهر آوج واقع،و دارای طرح دو ایوانی است.شالوده كاروانسرا از سنگ های لاشه و قلوه بنا شده  و ورودی آن آجر چینی شده است.كاروانسرا از داخل،دارای دو ایوان و بیست و چهار ایوانچه است و در پشت اكثر آن ها حجره ها واقع شده اند و چهارتای آنها به شترخان كاروانسرا راه دارند.شترخان به صورت راهرویی طویل با پوشش طاق است،و  زیر هر طاق نمای آن،سكویی جهت باراندازی قرار دارد.ورودی كاروانسرا در قسمت جنوبی آن واقع، و در دو طرف دارای سكو است.در طول دالان یا هشتی سرپوشیده آن نیز در هر طرف،سه غرفه دیده می شود.

كاروانسرای خرزان

این كاروانسرا  در روستای خرزان شهرستان قزوین،درجاده قدیم رشت قرار دارد.ورودی بنا در ضلع شمالی  كاروانسرا قرار دارد.

نمای خارجی بنا ،چهار ضلعی و در گوشه ها دارا ی برج های مدور است.در اضلاع چهارگانه ی حیاط مربع شكل كاروانسرا،یک ایوان و ایوانچه به چشم می خورد كه طرح چهار ایوانی كاروانسرا را ارائه می دهند.

چهار طاق نمای واقع در كنج اضلاع  شرقی و غربی،راه ورود به فضای شترخان را كه به صورت راهرویی سرتاسری و سكودار است،شكل میدهد.

این فضا در گذشته مكان بارانداز و اُطراق(سكونت) افراد در كنار چهار پایان خود بود.

كاروانسرای هجیب

این كاروانسرا در شمال غرب روستای هجیب شهرستان بویین زهرا واقع  شده و ورودی آن در ضلع جنوبی است.طرح كلی كاروانسرا مربع شكل است و در تقاطع چهار ضلع خارجی آن، برج های مدور به صورت نیم ستون دیده میشود.داخل طاق نماهای ورودی،با قوس جناغی پوشش شده و رسمی بندی با آجركاری رنگی دارد.

گنبد ایوان ورودی،دارای رسمی بندی باریک به شكل رایج بناهای دوره اسلامی است.هشتی ورودی عمارت،فضایی وسیع است كه با سقف گنبدی شكل مدوری پوشش شده است.پس از هشتی،حیاط مربع شكل كاروانسرا قرار دارد و دور تا دور آن را حجره هایی با پایه سنگی و فاصله نیم متر از كف حیاط ،فرا گرفته اند.در اضلاع چهارگانه و بین حجره ها ، چهار ایوان دیده میشود.

كاروانسرای محمدآباد

كاروانسرای محمدآباد در جاده قزوین – بویین زهرا قرار دارد و از جمله كاروانسراهای دوره صفوی است.سر در ورودی پس از گذشتن از هشتی به حیاط  مركزی كاروانسرا به ابعاد 3/42 × 4/50 متر منتهی میشود.طرح كاروانسرا چهار ایوانی است و در سمت ایوان ورودی ده حجره به همراه ایوانچه های خود قرار گرفته اند.

در پشت این حجره ها دو فضای مسقف وسیع برای انبار كالا به چشم می خورد كه به هشتی راه دارند.در پشت ایوانچه ها راهروهایی با پوشش طاق و سكوهایی در دو سمت دیده میشود. در رأس های بیرونی بنا نـُه برج وجود دارد كه از مشخصه های كاروانسراهای برون شهری است.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 920
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390

 

 


کلمه کاروانسرا ترکیبی از کاروان(کاربان)به معنی گروهی مسافر که گروهی سفر می کنند و سرای،به معنی خانه و مکان است.هر دو واژه برگرفته از زبان پهلوی است.

کاروانسرا محل یا بنایی است که کاروان را در خود جای میدهد.پلان کاروانسراها معمولاً مربع یا مستطیل شکل است،با یک ورودی برجسته عظیم و بلند،و بدون نقش،با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است.

گردشگری

تحول و گسترش کاروانسراهای ایران در ادوار مختلف بستگی به وضعیت اجتماعی،اقتصادی، مذهبی و...داشته است.

اساس معماری کاروانسراهای ایران، مانند سایر بناها،تابع شیوه، سنت و سبک رایج زمان بوده است.

با این ترتیب میتوان پنداشت که کاروانسراهای پیش از اسلام نیز تابع شیوه معماری زمان بوده و معماری خاصی نداشته است.

شیوه معماری،محل و منطقه،مصالح ساختمانی و موقعیت جغرافیائی نقش موثری در ایجاد اینگونه بناها داشته است.

در کاروانسراها اتاقهای مسافران معمولا پیرامون حیاط ساخته می‌شده و پشت آنها اصطبل قرار داشته که درب ورودی اصطبل‌ها در چهار گوشه داخلی بنا قرار داشته و گاهی در ایوان ورودی حیاط باز می‌شده است.

در دوره صفوی طرح معماری کاروانسراها متنوع شد و علاوه بر کاروانسراهای چهار ایوانی نوع کوهستانی،مدور،هشت ضلعی و کویری بر طبق موقعیت جغرافیائی و مکانی احداث شد.

در دوره‌های زندیه،افشاریه و قاجاریه احداث کاروانسراها به شیوه گذشته ادامه پیدا کرد.

از نظر طرح و نقشه کاروانسراهای دوره یاد شده عموما از نوع چهار ایوانی بوده و از لحاظ مصالح ساختمانی نیز بر خلاف دوره متقدم که از آجر و سنگ بوده اغلب از خشت استفاده شده است.

آثاری که از کاروانسراهای کهن بدست آمده نشان می‌دهد که اتاق‌هائی برای نگهبانان، کاروانسرادار یا مامورین ساخته می‌شده است.

ولی کاروانسراهای تجارتی داخل شهرها عموما دوطبقه بودند.

در دو طرف دروازه ورودی داخل کاروانسرا نیز معمولا اتاق‌هائی برای پاسداران و کاروانسرادارساخته می شده است.

معمولا هر کاروانسرا دارای چاه آب و آب انباری است که گاهی در وسط کاروانسرا در زمانی خارج از محوطه جهت تامین آب مورد نیاز مسافران ساخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در بسیاری از کاروانسراها بخصوص از دوره صفویه به بعد بخاری دیواری یا مکانی برای بر افروختن آتش تعبیه شده است.محل بخاری‌های دیواری یا در اتاق‌ها ساخته می‌شده یا در محل‌های سر پوشیده.

درکاروانسراهای نوع کوهستانی اهمیت بخاری به حدی بوده که محل وسیعی را برای قرار دادن آتش و بخاری انتخاب میکرده‎اند.

مصالح ساختمانی اصلی بنای کاروانسراها در ایران از سنگ و آجر بوده است،در بعضی موارد سنگ ها کاملاً استادانه تراش داده می‌شده و در برخی اوقات از قطعات کوچک سنگ‌های نتراشیده استفاده میکردند.

بام‌ها اکثراً مسطح و با شیب کم ساخته می‌شدند و در قسمت‌هائی که اتاقهای بزرگ دارند سقف‌ها شکل قوسی دارند.

آب باران بوسیله ناودان‌هائی که در روی دیوار خارجی کاروانسرا ساخته می‎شد به بیرون از کاروانسرا هدایت می‌شد.

در دوره اسلامی،معماری کاروانسراهـا از دیدگاه سبک و تنوع نقشه‌ها به اوج شکوفائـی رسید و در مسیر شهرها و روستا ومعابر کوهستانی و نـواحی کویری،کاروانسرا و رباط‌ های برونشهری و در مراکز اقتصادی و راسته بازارها،با ویژگی‌های متفاوت کاربری احداث شدند.

نمونه‌های بسیار زیبا و جالب توجه از معماری این گونه بناها [در جست‌ و‌ جوی کاروانسرا] که در سرزمین پهناور ایران از کرانه‌های رود ارس تـا سواحل خلیج فارس بـه یادگار مانده،معرف ذوق هنری و مهارت معماران،بنایان و استادکارانی است که در ادوار مختلف و با توجه به نیازهای گوناگون،باعلاقه فراوان در طریق تحول،تکامل،زیبائی و گسترش کاروانسراها به جان کوشیدند.


 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 785
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390


منابع تاريخى هخامنشيان را پايه‌گذار کاروانسراها دانسته‌اند؛در روزگار اشکانی،ايستگاه‌هاى ميان را،و حمايت از کاروانيان اهميت زيادى يافت و در اغلب جاده‌ها به‌خصوص جاده ی معروف ابريشم بناهائى شبيه کاروانسرا ايجاد گرديد.

 
 

در دوره ی ساسانيان به‌دليل اقتصاد وسيع و گسترده،راه‌ها و امنيت کاروانيان اهميت زيادى يافت؛ در نتيجه کاروانسراهاى بسيارى در مسير جاده‌ها و گذرهاى اصلى بنا گرديد.

نقشه‌هاى کروانسراها در اين دوره عمدتاً به‌صورت چهارايوانى و مصالح ساختمانى آن بيشتر از سنگ، آهک و گچ بوده است.

در دوره ی اسلامى دلايل متعدد نظامی،اقتصادى و مذهبى وغيره موجب گسترش کاروانسراها گشت وساخت بناهائى چون مساجد و مدارس و کاروانسراها در کنار هم انجام مى‌شد.

نقشه ی بناها به‌ صورت دو ايوانى و چهار ايوانى رواج يافت.

زيباترين نمونه از کاروانسراهاى اين دوره رباط يا کاروانسراى شرف در خراسان است.

در روزگار صفويان ايجاد کاروانسراهاى درون‌شهرى نيز گسترش پيدا کرد و اين کاروانسرها هر يک محل دادوستد کالاى

ويژه‌اى قرار گرفت.در اين دوره کاروانسراهائى با نقشه ی مدور - هشت ضلعى نيز ساخته شدند.

در روزگار زنديه،افشاريه و قاجار تغيير چشمگيرى در امر ساخت کاروانسراها اتفاق نيفتاد و کاروانسرها بيشتر با نقشه ی چهار ايوانى و از خشت ساخته شدند.

کاروانسرا را در اصطلاح سرا،تيمچه،پاساژ،رباط،ساباط و خان نيز مى‌گفتند که البته از جهت ويژگى‌هاى معمارى برخى با کارانسر تفاوت دارند.

کاروانسراها با يک ديوار بلند محسور مى‌شدند که در هنگام جنگ يا حمله مهاجمان از آن بهره گرفته شود.

در مدخل کاروانسرا،دروازه ی مستحکمى قرار داشت و در دو سوى آن اتاق‌هاى مربوط به خدمه و متصديان کاروانسرا

تعبيه شده بود.پس از آن محوطه گسترده‌اى بود که در اطراف آن محل نگهدارى کالاها قرار داشت.

 اصطبل، انبار علوفه،دکان نعلبندی،و آهنگرى و قهوه‌خانه نيز در اين قسمت وجود داشت.

محل پذيرائى از مسافران در طبقه ی  فوقانى بود.

عموماً در وسط محوطه کاروانسرا مسجد کوچکى قرار داشت. 

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 794
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390


:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 825

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : جمعه 26 اسفند 1390

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com