عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

مسجد پیرزن, عکس مسجد پیرزن, گوهرشاد, مسجد گوهرشاد

چندى پیش در میانه صحن كبیر گوهرشاد،محوطه مربع مستطیلى بود از سنگ،با نرده هاى سنگى كه تیركها و ستونهاش از هم فاصله زیاد داشت.این قسمت میانى به «مسجد پیرزن» معروف بود.

مسجد پیــرزن افسانه اى دارد شبیه «حجره تنگ پیــرزن» در ایوان و كاخ مداین.

خاقانى :

نه زال مداین كم، از پیرزن كوفه / نه حجره تنگ این، كمتر ز تنورآن

یعنى آورده اند كه گوهرشاد هنگامى كه براى ساختن مسجد زمین هاى مناسب نزدیک«حرم»را مى خرید،و چندان خرید كه ساختن مسجد را كافى باشد،پیـرزنى حاضر به فروش كلبه محقّر خود نشد،به هیچ بهایى،و چنان كه مهندسان سنجیده بودند،این كلبه قناسى پنج ضلع،درست در میانه مسجد مى انداخت.

شهبانو گوهرشاد كه زنى بسیار توانا اما دادگر بود،توانایى و توانگرى خود را به ستم نیالود و پیـرزن را مجبور به فروش نكرد.گرداگرد خانه او را خرید و به ساختن مسجد آغاز كرد.كار ساختن كه تمام شد و مسجدى بدین فرّ وجلال وجود گرفت،همه ناظران و صاحبنظران تنها نقض این بنیاد باشكوه و آباد را بودن آن كلبه محقر و ویران در میان مسجد مى دیدند،خاصه با چنان قناسى كه داشت.

اما به صورت اگر چنان بود كه ایشان مى دیدند و مى گفتند،به معنى چنان نبود.شاید این تقلیدى بود از داستان دادگرى در ایوان مداین.

به هرحال قصه مىگوید كه پیرزن پس از آن كه كار مسجد انجام گرفت،نزد گوهرشاد رفت و گفت: «اینک قناسى ِ خانه ام را به تو مى فروشم،تا از بهاى آن در میان مسجد بزرگ تو،من نیز مسجدكى از خود و به نام خود یادگار بگذارم.»و چنان شد كه او گفت.

تا چندى پیش،هر كه به صحن جامع گوهرشاد مىرفت،در میان آن پهنه بسیار وسیع،چهار دیوارى مستطیل شكل مى دید كه به آن محل مسجد پیرزن مى گفتند.اما در این اخیر آن نرده ها را برداشته اند و مسجد پیرزن را آبدان بزرگى كرده اند كه از آبش وضو مى گیرند.

دیگر شیوه زنى آن زال و دادگرى گوهرشاد،كم كم به فراموشى سپرده مى شود، مگر نام آن آبدال را «حوض پیر زن» بگذارند یا راهنمایان و زیارتنامه خوانان،نسل به نسل براى زائران این داستان را بازگویند یا قصه را بر لوح و لوایى بنگارند و كنار حوض بر فرازى مناسب و نزدیك نصب كنند، و گر نه حیف از این قصه یادآور قصه اى كهنترـ كه فراموش شود.زیرا در جنب آن همه دیدنیهاى مسجد، یكى از شنیدنیها این است.

بیتوته



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : شنبه 25 آذر 1391

زمانه ی عجيبی است...!
مردم امام گذشته را عاشقند ولی...
امام عصر را نه!
می دانيد چرا...؟
امام گذشته را هرجور بخواهند تفسير می کنند
اما امام عصر را بايد فرمان ببرند
و کوفيان اين چنين رقم زدند عاشورا را...


اللهم عجل لوليک الفرج



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 23 آذر 1391

 

۲۸ محرم سال 220 ه‍ امام جوادعليه السلام به دستور معتصم از مدينه به بغداد تبعيد شدند.

هنگامی که امام جواد عليه السلام به دعوت اجباری معتصم عباسی مجبور شد که مدینه را به قصد بغداد ترک کند،فرزندش حضرت هادی عليه السلام را که در آن وقت حدود هشت سال داشت،درمدینه،نزد مادرش گذاشت.

یکی از شیعیان می گوید:
به حضرت جواد (عليه السلام ) عرض کردم، فدایت گردم!
من درمورد تو در این سفر ترس دارم (که تو را بکشند)،بعداز تو چه کسی عهده دار امامت میشود؟

فرمود: «امامت بعد از من از آن پسرم علی  امام هادی(ع) است».
معتصم عباسی و درباریانش از راه های مختلف وارد شدند تا امام جواد عليه السلام را تسلیم دربار کنند و به عنوان یکی از تایید کنندگان دربار درآورند ولی امام عليه السلام با کمال هوشیاری و توکل بر خداوند در برابر آنها ایستاد و همواره طاغوتیان را از خود طرد کرد.

خلیفه عباسی از اینکه نمی توانست آن حضرت را به دنیا و دربار ترغیب کند،روز به روز آتش کینه و حسد در وجود ناپاکش زبانه می کشید و هر روز توطئه جدیدی را علیه امام جواد(ع) پی ریزی می نمود.

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 23 آذر 1391

 

ورود اولين اتومبيل به ايران در زمان مظفرالدين شاه قاجار (1279ش)

ورود اولين اتومبيل به ايران در زمان مظفرالدين شاه قاجار (1279ش)

 

اولين اتومبيل وارد شده به ايران در سال 1279/1900م كه مظفرالدين شاه نخستين جفت اتومبيل های رنوی فرانسوی خريداری شده را در پاريس بوسيله راه آهن و كشتی و از طريق روسيه و دريای خزر به ايران فرستاد.

گويا اين دو رنـو خريداری شده يكی در ميانه راه به علت نقص فنی و مشكلات حمل آن بـرای هميشه می ماند و ديگری و در هنگام تـرور نافرجام محمدعلی شاه (كه در دوشان تپه برای ديدن باغ وحش میرود)با نارنجک منفجر میشود و در پايان بدون اينكه اين اتفاق خسارت جانی بردارد محمدعلی شاه با کالسكه به دربار بر ميگردد.

بعد از مظفرالدين شاه احمد شاه قاجار دومين شاه ايران می باشد كه اتومبيلی خريداری می كند وسومين شاه ايران است كه سوار شدن بر آن را تجربه نموداست.

نقل است كه ناصر الملک كه مدت ها در انگلستان و فرانسه زندگی كرده بود هنگام انتصاب به مقام نيابت سلطنت برای احمد شاه خردسال يک دستگاه اتومبيل را به هزينه دولت ايران از اروپا خريداری كرد اين اتومبيل ها راهی تهران شدند و مورد استفاده دربار قرار می گرفتند.

به غير از دربار قاجار سياحان اروپايی نيز اولين اتومبيل ها را وارد ايران نمودند وليكن بعدها نيز در ميان سياستمداران و ملاكين بزرگ و تجـار سرشناس بخصوص تجـار بوشهری همچون:حاج امين التجار و معين التجار بوشهری،و ديگر تجار يزدی،شيرازی و كرمانی خريد اتومبيل باب شد و به نوعی نشانه اشرافيت و چشم هم چشمی تجار از هم می بود.

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : سه شنبه 21 آذر 1391

غارهای ایـران

«چاه دیو» یا «چاه اجنه» كه به «چاه ارازه» هم معروف است در روستای «آب سنجد» باقرآباد
در 40 كیلومتری جـاده مورچه خورت به نطنــــــز در در میان دشتی خشـک و وسیع قـرار دارد.

غار در میان طبقات رسوبی و آبرفتی به شكل یک استوانه كاملاً حلقوی تشكیل شده است.
دهنه ای بزرگ و عمیق دارد که روی سطح یک تپه با دیواره کاملاً صاف و عمودی است.
برخی عمق چاه را 50 متر و برخی 80 متر تخمین زده ‌اند و قطر دهانه آن حدود 20 تا 30 متر است.

این غار از فوران مواد و گدازه های آتشفشانی و فروکش آن تشکیل شده است.به طوری که در بعضی از قسمت های دیواره آن با وجود گذشت میلیون ها سال حالت صیقلی که در نتیجه خروج مواد آتشفشانی است هم چنان به چشم می خورد.

این چاه از دو بخش تشکیل یافته است که بخش فوقانی آن از دهانه غار حدود 25 متر عمق دارد و به تراسی شیب دار که دور تا دور چاه ایجاد شده است می رسد.
عرض این تراس در بعضی نقاط بیش از 4متر است اما استقرار روی این تراس به علت شیب زیاد به سختی انجام میگیرد.
بخش دوم این چاه از سطح تراس شروع میشود و به کف آن می رسد که ارتفاع این بخش حدود 20 متر است.
تمامی سطح کف این چاه که به وسعت زیاد دهانه آن از نور کافی برخوردار می شود قابل مشاهده و بررسی است.
در انتهای چاه راهرویی وجود دارد که به علت ریزش دیواره چاه،دهانه آن مسدود شده است.

برای ورود به این چاه که دیواره های آن ریزشی و بازدید از آن بی ‌اندازه خطرناک است و احتیاج به وسایل كامل فنی و ایمنی دارد كه باید حتماً رعایت شود.
این چاه در ایران منحصر به فرد است.
به روایتی در زمان های قدیم به ویژه در زمان ساسانیان از این چاه به عنوان محلی برای اعدام محكومین استفاده میکردند.به این دلیل این غار چاه مانند به این نام مشهور است که فوران هوا در داخل غار كه در برخی مواقع با صداهای دهشتناک همراه است نتیجه بازدم یک دیو عظیم به نظر می رسد.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : سه شنبه 21 آذر 1391

 قلعه‌گردن,تنكابن,مکانهای دیدنی تنكابن

 قلعه گردن درغرب استان مازندران،تنكابن قرار دارد كه از شمال به دريای خزر،از شرق به شهرستان چالوس،از جنوب به شهرستان قزوين و از مغرب به شهرستان رامسر محدود میشود.

اگر مايليد كه از قلعه گردن ديدن كنيد،بايد به ارتفاعات توله سَر در حدود 33 كيلومتری جنوب غربی شهر تنكابن برويد.گردنه «قلعه گردن» نيز در جنوب روستايی به همين نام،در حدود يک كيلومتری جنوب غربی شهر خرم‌آباد، قرار دارد.

تنكابن علاوه بر طبيعت جذاب و رودها و ارتفاعات و پوشش گياهی و حيوانی متنوعش،آثار قديمی زيادی هم براي ديدن دارد مانند:عمارت ديوان خانه و مسجد قديمی و قلعه پيروز در شهرخرم‌آباد (درحدود يک كيلومتری جنوب شهر تنكابن)،عمارت منتظم ديوان و حمام قديمی در آبادی گُليجان (در دو كيلومتری جنوب غربی شهر تنكابن)، عمارت شيخ نورالدين در آبادی نورآباد (احمدسرا،هشت كيلومتری مغرب شهر تنكابن) و چندين بقعه.

از قلعه‌های معروف و قديمی تنكابن میتوان به قلعه كار كوه در خشک رود از دهات گليجان،‌قلعه تنكا در جنوب روستای بلده خرم‌آباد تنكابن،‌قلعه مروان (قلعه گردن) واقع در 3000 و... اشاره كرد.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 16 آذر 1391

شمارش معکوس برای پايان دنيا (فوق العاده)

 



:: موضوعات مرتبط: متفرقه , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : سه شنبه 7 آذر 1391

هویت تهران قدیم در تاریخ نام‌های محله‌های آن نهفته است.

خبرگزاری فارس: نام محله‌های قدیمی تهران از کجا آمده است؟

 

 



:: موضوعات مرتبط: متفرقه , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : جمعه 3 آذر 1391

کتاب 'وقایع عصر آنگلوساکسون' که در سال 1996 میلادی به چاپ رسید،ماجرای خون باریدن آسمان انگلیس در روز عاشورای سال 61 هجری قمری،که واقعه‌ای تاریخی،‌عجیب و به یاد ماندنی بود را بیان کرده است.




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : جمعه 3 آذر 1391
مدير مركز مطالعات و پژوهش های يافا در قاهره،شهيد"احمد الجعبری"فرمانده عملياتی گردان های قسام را شهيد خودروهای اهدايی قطر دانست.
 

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: متفرقه , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 1 آذر 1391

برای درک اهیمت موشکی همچون فجر ۵ برای رزمندگان فلسطینی باید به این موضوع توجه کرد که تا پیش از این راکت دست ساز قسام به عنوان سلاح اصلی مقاومت فلسطین محسوب می‌شد که دارای بردی در حدود ۱۳کیلومتر بـود و سر جنگی آن تنها ۱۰کیلوگرم وزن داشت.

موشک های فجـر۵ که بی‌تردید از ابتدایی‌ترین موشک های ساخت جمهوری اسلامی محسوب میشود،قدرت رژیم صهیونیستی و سامانه دفاع ضدموشکی این رژیم و آنچه را که خود گنبدآهنین می‌نامندش به سخره گرفتـه است.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : یک شنبه 28 آبان 1391

خطبه های حماسی و تاریخی

حضرت امام خامنه ای در نماز جمعه 90/11/14

 

پیشرفت هاى علمى ما

در این مدت سى و چندسال،

پیشرفت هاى حیرت‌آورى است.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : یک شنبه 28 آبان 1391

دوم محرم ورود امام حسین به سرزمین کربلا (سال ۶۱ قمری)

اینجا کربلاست! آری،حسین(ع) به کربلا میرسد و دل کویر را در تب و تاب می اندازد.آسمان نیز،چهره درهم کشیده است.زمین بغض خود را فرو میخورد.فرات بی صدا اشک میریزد و خارها خود را به دست نسیم گرم سرنوشت داده اند.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 27 آبان 1391

فرا رسیدن ماه محرم الحرام ماه سوگواری و حزن آل محمد(صلوات الله علیهم) را خدمت تمامی محبین و تمامی دوستاران خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) تسلیت عرض میكنم.

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 25 آبان 1391

مفاخر و بزرگان شیعه

زندگی و آثار شیخ صدوق

 

http://upload.tehran98.com/images/9kztbaecq5l7nnz80vqw.jpg

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 23 آبان 1391

انسان موجودی هدفدار و مختار آفریده شده است و در هر عرصه‌ای «دوست و دشمن» دارد، لذا برای رسیدن به مقصود و هدف خود لازم است که دوست و دشمن را شناخته و در گفتار و عمل [یا تئوری و پراتیک] نسبت به دوست اعلام «تولی- ولایت پذیری» و نسبت به دشمن اعلام «تبری -دروی» نماید.



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 23 آبان 1391

برفرازبرج میانی این عمارت،ساعتی قرارمی‌گیردکه تاریخ میگوید هدیه ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه بوده است. ساعتی که طنین ناقوسش درگوش شهر می‌پیچیده و ازسوی دیگرصدای کاخ‌نشینان راهم درمی‌آورده است تا جایی که به دلیل نبودن ساعت‌ساز به دستور پادشاه،عده‌ای مأمور می‌شوند که صدای ساعت را کم کنند اما دست زدن به ساعت همانا و خراب شدن ساعت همان.

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 562
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : دو شنبه 22 آبان 1391

واقعه ی حرّه ی واقم یا قیام مردم مدینه(سال 63 ه.ق)     
یکی از وحشتناک ترین جنایات امویان پس از به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام  واقعه ای است که در تاریخ اسلام به نام «واقعه ی حرّه» شهرت دارد.

حرّه،نام دو رشته کوهک های سنگلاخی در مدینه است که در دو سمت شرق و غرب این شهر از شمال تا جنوب کشیده شده است که این واقعه در نزدیکی حرّه ی غربی اتفاق افتاد.رخداد مزبور،مربوط به شورش مردم مدینه در 26 یا 27 ذیحجه یسال 63 ه.ق می باشد که توسط سپاه شام به خاک و خون کشیده شد.

[تاریخ خلفا/ص572]

 

 




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : دو شنبه 21 آبان 1391

درشهر تاریخی استانبول تپه‌ای قراردارد که یوشا نامیده میشود که آرامگاه حضرت یوشا(ع)جدحضرت نرگس خاتون(ع) مادر بزرگوار حضرت مهدی(عج) در این مکان واقع شده است.

 

درشهر تاریخی استانبول تپه‌ای قرار دارد که یوشا نامیده میشود.این تپه یکی از زیارتگاه‌های مهم استانبول را در آغوش خود جای داده است.

 http://upload.tehran98.com/images/eb34wfn4kk23ldvwbhc0.jpg



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 560
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : یک شنبه 21 آبان 1391

درسی که تاریخ به خوبی به ما داده است:

پدران آسمانی و فرزندان ناخلف از جمله نکته هاییست که قابل بررسیست.چه بسیار پدرانی که در مسیر خدا بوده اند و حب به فرزند آنها را به وادی تاریکی کشاند و چه زیادند مردانی که برای خدا از فرزندان خود تبری جستند و خدا را به فرزند نفروختند.

یکی از نمونه های تاریخی که بارها در کلام رهبری به آن اشاره شده است جریان زبیر و فرزندش عبد الله است.اما امروز قرن 14 هجریست و نه از نوح و نه از زبیـر و فرزندش خبری هست امروز فقط نقل تاریخ است و درس عبرت که گروهی خواندند و گرفتند و گروهی خواندند و خندیدند.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 453
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 18 آبان 1391

 

ژوژوآنگ،چین

 

  115178 992

 

این روستا یکی از مشهورترین شهرهای چین است که روی آب قرار دارد و مناظر دلربایی هم برای گردشگران دارد.خانه های این روستا قدیمی هستند و روی رودخانه ساخته شده اند.
زمینه های عمیق فرهنگی بیش از هر چیز دیگر در این روستا جلب نطر می کند.این روستا را "ونیز شرق" هم می نامند.

115179 849



:: موضوعات مرتبط: گالری , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 17 آبان 1391

قلعه ی قدیمی شهر هرات

پرونده:Herat 6913a.jpg
 

   در مدتی که میان امرا قزلباش جنگ قدرت جریان داشت تا به قدرت رسیدن جوها سلطان، ازبکان به سرکردگی عبیدخان،چهار بار برای تصرف خراسان و به ویژه هرات به ایران حمله کردند.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 16 آبان 1391

نادرشاه افشـار از ایل افشار بـود

او از مشهورترین پادشاهان ایران

پس از اســــلام است،ابتـــــــــدا

نادرقلی یا ندرقلی نامیـده میشد

 



:: موضوعات مرتبط: متفرقه , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 493
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : سه شنبه 16 آبان 1391


:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 530
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 16 آبان 1391

داستان غم انگیز تبدیل قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی به محل امن معتادان و محل نگه داری انواع حیوانات،قصه تکراری است که رسانه‌ها همواره آن را زمزمه کرده‌اند و گرچه این زمزمه‌ها گاهی گوشخراش بوده،اما میراث فرهنگی را خواب عمیقی در بر گرفته است.

http://upload.tehran98.com/images/84lsah82rwoc971ov02c.jpg

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 16 آبان 1391

گروه های تروریستی لحظاتی پیش اقدام به شلیک دو گلوله

آر پی جی به ســوی گنبد و حــــرم حضـرت زینب(س) کردند.

این گلوله‌ها به گنبـد حــــــرم حضـرت زینب اصـــابت کـــرده و

خســـــــــــاراتی را به این مکان مقــدس وارد کــــــرده است.


خبرگزاری فارس




:: موضوعات مرتبط: متفرقه , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : دو شنبه 15 آبان 1391

بسم رب الشهدا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،

آجرک الله بقیه الله


به من خبر رسیده که یکى از آنان به خانه زن مسلمان و زن غیر مسلمانى که در پناه ‏اسلام جان و مالش محفوظ بوده وارد شده و خلخال و دستبند،گردن بند و گوشواره ‏هاى آنها را از تن‏شان بیرون آورده است...در حالى که هیچ وسیله‏ اى براى دفاع جز گریه و التماس کردن نداشته‏ اند،آنها با غنیمت فراوان برگشته ‏اند بدون اینکه حتى یک نفر از آنها زخمى گردد و یا قطره ‏اى خون‏ از آنها ریخته شود اگر به خاطر این حادثه مسلمانى از روى تاسف بمیرد ملامت نخواهد شد،و از نظر من‏ سزاوار و بجا است!

(نهج البلاغه خطبه 27)



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 401
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : دو شنبه 15 آبان 1391
آنچه دانستنش لازم است:مروری برتاریخ سوریه از 1950 تا 2000 میلادی/1

چگونگی یکی شدن مصر و سوریه در سال 1958

گروه تاریخ رجانیوز:گرچه دو کشور ایران و سوریه از ابتدای انقلاب اسلامی و خصوصا از دوران جنگ تحمیلی به بعد به شرکای استراتژیک در منطقه بدل شدند ولی آنچه نام سوریه را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت،ماجراهای رخ داده در این کشور در 18 ماه گذشته است.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 9 آبان 1391
آنچه دانستنش لازم است:مروری برتاریخ سوریه از 1950 تا 2000 میلادی/2
 
علت اكثريت علوی‌ها در ارتش‌سوریه /حافظ اسد چگونه به قدرت رسید؟

گروه تاریخ رجانیوز:در قسمت نخست این مطلب،روی کارآمدن جمال عبدالناصر در مصر و تأثیرات منطقه ای آن را بررسی کرده و ماجرای وحدت مصر و سوریه را هم مرور کردیم. اکنون در قسمت دوم از ترجمه* کتاب«نبرد قدرت های بزرگ علیه سوریه؛ابعاد ژئوپولتیک بحران 2011»نوشته دکتر جمال واکیم،ادامه جریانات تاریخ سوریه تا سرکار آمدن حافظ اسد را خواهیم خواند:



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 9 آبان 1391

آنچه دانستنش لازم است:مروری برتاریخ سوریه از 1950 تا 2000 میلادی/3

آیا نظام‌سوریه واقعا نظام علوی‌هاست؟

کتاب«نبرد قدرت های بزرگ بر سر سوریه،ابعاد ژئوپولتیک بحران 2011» و به قلم دکتر جمال واکیم نوشته شده است)



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 9 آبان 1391

تصویب انقراض حكومت قاجاریه توسط مجلس و آغاز دیكتاتوری "رضا خان پهلوی"(1304 ش)

تغییر حكومت قاجار و جایگزینی پهلوی،ازسال‏های قبل مدنظر رضاخان میرپنج بود تا اینكه مسافرت طولانی احمد شاه به اروپا،بهترین فرصت را برای او مهیا نمود.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 518
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 9 آبان 1391

يكی از امتيازاتی كه در زمان ناصرالدين شاه قاجار (1267ش) به انگليسی ‏ها واگذار شد،آزادی كشتيرانی در رودخانه كارون در استان خوزستان بود.

چرا كه سياست مداران اين كشور از سال‏ها قبل به اهميت رود كارون از جهات تجاری و اقتصادی و سياسی پی برده بودند و امتيازی در اين مورد می‏ خواستند.

اين مجوّز كه انگليسی‏ ها،نيم قـرن برای به دست آوردن آن تلاش كردند،علاوه برتـوسعه نفـوذ سياسی و نظارت بر نواحی جنوبی ايـران،از نظرمنافع تجاری،استفاده از اين راه طبيعی برای حمل و نقل اجناس انگليسی و هندی به شهرهای مركزی از راه عادی بوشهر-شيراز-اصفهان بود.

علت مخالفت ابتدايی دولت ايــران با اعطای اين امتيـاز،هراس از روس‏ها بـود،ليكن پس از اعطای امتيـاز شيلات شمال‏ به روس،امتيـاز كشتيرانی در روخانه كارون به انگليس واگذار شد.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 478
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 9 آبان 1391

در دهه ۵۰ ميلادى خاورميانه  عربى آبستن حوادث بود.حضور دولت اشغالگر اسرائيل از ۱۹۴۸ از يک طرف و ادامه رفتارهاى استعمارى انگليس و فرانسه در منطقه زمينه را براى تغيير دولتها در منطقه فراهم آورده بود و دولتهاى پادشاهى يكى پس از ديگرى سقوط مى كردند.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 623
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : دو شنبه 8 آبان 1391


تصاویری که مشاهده خواهید کرد،از مناسک حج 125 سال گذشته گرفته شده و تاکنون به ندرت به نمایش گذاشته شده است.این تصاویر فضا و حال و هوای حاکم بر مکه مکرمه آن زمان را به خوبی به تصویر می‌کشد.

 



:: موضوعات مرتبط: گالری , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 570
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 6 آبان 1391

«بلقیس» دومین ارگ بزرگ خشتی ایتران پس از ارگ تاریخی بم

با اختصاص بودجه۴۰میلیارد ریالی در مسیر ثبت جهانی شدن در

یونسکو قرار گرفته است.



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 510
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 6 آبان 1391

چه دشمنان خارجی و چه دنباله‌های آنها در داخل با یک هماهنگی به دنبال این هستند که یک فتنه اقتصادی را شکل بدهند که در بستر این فتنه اقتصادی،سود لازم را ببرند.البته در این مسئله هم باید هوشیار و بیدار بود.



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 3 آبان 1391

 

سودای پيدا کردن نسخه‌های خطی،اصيل و قديمی از کتب مختلف،بخصوص کتب مقدس دينی،آنچنان قوی است که بسياری را به اين شهر و آن شهر و حتی اين کشور و آن کشور  می کشاند.نسخه‌شناسان بسيار ی در کشورهای مختلف هستند که عمر خود را برای يافتن نسخه‌های منحصر‌به فرد می گذرانند و ثمره زندگی آنان همان نسخه‌هايی است که می يابند.

اين کار برای آنان جدای از ماجراجويی و هيجان،ممکن است درآمدهای زيادی هم به همراه داشته باشد؛چرا که وقتی به نسخه‌ای منحصر به فرد دست يابند،میتوانند آن را به قيمت‌هايی بسيار نجومی بفروشند يا با سپردن به‌ موزه‌ای،برای خود شهرتی دست و پا کنند.حالا تصور کنيد يک جوان يمنی در ميان کوه‌های جنوب شهر «الضايع» غاری می بيند و در آن غار يک نسخه قديمی از قرآن کريم را پيدا میکند که متعلق به سال 200 هجری قمری است؛آن طور که پايگاه خبری المنار نوشته اين قرآن که در شرايط موميايی قرار گرفته بود،دارای يک جلد چرمی است و حروف اين نسخه قديمی از قرآن بدون نقطه است.

در صفحه اول اين نسخه از قرآن کريم نوشته است:«نوشته شده به دست الفقر الی الله 200 هجری» که نشان میدهد اين نسخه قرآن قديمی ترين نسخه از کلام‌الله مجيد است.تحقيقات اوليه هم نشان میدهد اين نسخه واقعی و اصيل است و آنچه که در آن نوشته شده است، صحت دارد.همچنين گفته شده در کنار اين نسخه از قرآن کريم يک قبضه شمشير برنجين وجود داشته که روی آن به خط عربی نوشته شده «ذی الفقار».جالب است که بسياری به اين جوان يمنی پيشنهاد خريد اين نسخه از قرآن کريم را داده‌اند که يکی از اين پيشنهادها 12 ميليون ريال يمنی معادل 56 هزار دلار بوده است که البته وی اين پيشنهاد را رد کرده است.

حالا يافتن اين نسخه در صورتیکه اصيل بودن و قدمتش محرز شود،مباحث مربوط به نسخه‌های يافت شده از قرآن کريم در طول تاريخ را هيجان‌ انگيزتر می کند.


جام جم 

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 27 مهر 1391

تاریخ ازدواج

در تاریخ ازدواج علی(ع) و حضرت زهرا(س) اختلاف است و كسی كه قدیمی‌ترین تاریخ را نقل كرده،یعقوبی می‌باشد كه نوشته است:رسول‌الله دو ماه پس از ورود به مدینه حضرت زهرا(س) را به تزویج حضرت علی(ع)در آورد؛ این در حالی بود كه گروهی از مهاجرین وی را از رسول‌الله (ص) خواستگاری كرده بودند و هنگامی كه رسولخدا(ص) وی را به حضرت علی (ع) تزویج كرد، گِله كردند و آن حضرت فرمود:



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , مناسبت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 924
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 26 مهر 1391

 

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان اداری خراسان شمالی:
غرب کوچک‌تر از آن است که ملت ایران را به زانو درآورد
 
رهبری

 

رهبر معظم انقلاب فرمودند:غربی‌ها تسلیم شدن ملت ایـران را دنبال می‌کنند اما کوچک‌تر از این حرفها هستند که ملت ایـران را به زانو درآورند.

خبرگزاری فارس



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 650
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 26 مهر 1391

 شهادت
 
صاحب جود و بخشش است
 
و شیعیان در غم نهمین امامشان عزا دارند
 
    33301426999227141196234224202249186249632.jpg

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 538
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 25 مهر 1391

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com